Učitelj
174 Учитељ
Као што из свега довде реченога видимо, корист од правих дечјих друштава за морално уздизање деце је у сваком случају велика, у сваком случају, т. ј. без обзира какав је задатак дечје друштво себи поставило. По себи се разуме да ће то корист бити и већа ако је друштво постављено на хуманим задацима. Али и тако основана дечја друштва, ако нису права дечја друштва неће доносити никаквих плодова. Ако учитељ, н. пр, заповеди својим ученицима (а учитељ у таквим случајевима заповеда ученицима и кад их моли) да донесу новчане прилоге или у стварима за неку хуману сврху, а ученици исто то заповеде својим родитељима, (јер и ученици својим упорним молбама родитељима више заповедају него их моле) онда је тиме дечје осећање доброчинства слабо појачано. Само се у правим дечјим друштвима деца поуздано морално усавршавају. А права су дечја друштва не само ако су од саме деце основана, него ако деца сама и раде у друштву, ако сама бирају управу и сама доносе одлуке. Учитељ може, мањим ученицима нараочито, помоћи саветом и могао би се умешати још ако би се побојао да дечји рад не "дође у опреку са захтвема моралног васпитања. Иначе дати ученицима потпуну слободу у друштвеном раду.
Питање је сад шта ћемо да радимо ако увидимо да наша деца нису способна да сама образују своје друштво и да сама рукују њиме. Неће ли онда бити боље да у прво време ми руководимо друштвом и да се деца тако постепено спремају за рад у доцнијем правом дечјем друштву. Ми смо за права дечја друштва. Ако таква нису могућна, онда без друштва. Лаж никако не.
- Д-р Душан Рајичић
Комплексна настава у нашим школама
Да би се могло одговорити на питање, да ли је у нашим школама могућна комплексна настава, морамо, пре свега, да будемо на чисто с тиме шта је то „комплексна настава“ и у чему се тај систем школског рада састоји.
Сама реч комплекс означава спој, синтезу нечега. И у настави се под комплексом подразумева такав систем школ-