Učitelj

168 У чцчитељ

ски живот. У својој опширној Систематски изложеној педагогици, професор Рајн посвећује школском животу више од једног штампаног табака велике осмине. Ту се опширно излаже од коликог су великог значаја за образовање и јачање дечје моралне воље школски излети и путовања, школски вртови и неговање цвећа и животиња, као и заштита живо тиња од стране ученика, школске радионице за мушки ручни рад, ученичка удружења, редарске и друге дужности (на пр. књижничарска) које се поверавају ученицима итд. У свима тим установама школског живота развија се код ученика лична и универзална симпатија, осећа се задовољство давања и примања помоћи, увиђа се потреба међусобног помагања и корист од удруженог рада, ствара се свест и буде осећања. дужности, а што је од свега најважније, доживљују се успеси у. моралном раду који после све више отварају вољу за даљи такав рад и стварају код ученика стално уверење о вредности моралног живота и рада. О свима тим установама дало би се и посебно расправљати, али ћемо се ми, као што смо у натпису овог чланчића наговестили, задржати само на. једној од њих: рећи ћемо реч-две само о дечјим удружењима.

О дечјим и омладинским удружењима говорило се и пре рата. Поменута Рајнова Педагогика штампана је у другом издању 1912 г., прво је, дакле, изашло још раније, а у њој се, у једном од отсека главе о школском животу, говори о ђачким удружењима. Осим тога пре рата су и у пракси и код нас и у другом свету постојала поред друштава у којима су деца и омладина узимали учешћа заједно са одраслима, на пр. соколска друштва, и извесна чисто дечја и омладинска друштва, на пр. друштво извидника и планинки. Али је интересовање за таква друштва после рата постало много живље. Томе је, поред осталога, допринео и сам развитак педагошке науке и праксе. Међу струјама у педагошком животу нашег времена, идеја социалног васпитања узима све више маха. Њоме су прожети не само ходегетски, него и дидактички захтеви данашњице. Данас се не само дом и школа, родитељи, учитељи и ученици сматрају као заједница, него се тражи да и наставно градиво ученици усвајају у мањим и већим заједницама. Осим тога, после свих ужаса светског рата почело се мање-више код свих народа јављати и све више развијати

»

.