Učitelj

Да ли је данашња школа застарела 245

А по свима кутовима земље, до којих допире глас педагошких реформатора, одјекује, као рефрен победничке песме, звук потмуклог поклича: „Доле стара школа!“.. Тако резонују педагошки револуционари, који траже модерну школу.

Ако се пажљивије испита вредност и суштина свега онога што се у последње време пише о школи рада и школској реформи уопште, видеће се да се о овом питању много више прича него што се стварно зна. Као што је сада за даму модерно да носи кратку хаљину, тако је и за просветног радника модерно да виче против данашњег школског уређења и да пропагира идеју о новој школи. Когод данас не пева химну активној школи, тај ризикује да у очима школских људи испадне реакционар и незналица. У том пропагирању идеје о модерној школи иде се тако далеко да се целокупном данашњем школовању и васпитању одриче свака вредност, док се будућој школи, која треба тек да се створи, приписује чаробна васпитна моћ. Кад човек чита мисли неког педагога, који је присталица нових педагошких струја и љубитељ нових школских експеримената, он нехотице стекне утисак да је та нова школа, ма какво име носила, нека мађијска установа, која треба само да се организује па да се цео народ и цело човечанство одједанпут препороде и усреће.

Овакво схватање није нимало оправдано. Оно је претерано и више или мање фантастично.

Ниједан трезвен васпитач неће и не може спорити да дадашње стање наше школе, па и школе других народа, није завидно и беспрекорно. Сви ми, који имамо посла са васпитањем омладине, знамо врло добро да је данашња организација народних школа далеко од тога да буде угледна. Она се, на пример, између осталога, не може бранити ни зато што преоптерећује дечји дух гомилом сувопарних знања, која непрестано лебде између конфузије и заборава; не може се бранити зато што је наставу свела на један очајан вербализом, који спутава нормално развиће ума; што је младог учитеља упрегла у васпитачки посао пре него што га је наоружала солидном спремом и пре него што га је обезбедила пристојнијом наградом, и т. д.. И зато — понављамо — нико не сме тврдити да је данашња школа идеална.