Učitelj

296 М по и пе се

однос и са образованим и богатим црнцима се избегава. Пред судом је црнцу тешко и готово немогуће добити парницу, против белца.

Рад на васпитању и образовању у Америци отежава и велика удаљеност на селима, пренатрпаност људи на појединим. местима, недостатак образованих учитељских сила, недостатак и непотпуност школског законодавства те присилног поласка школе. Ради слабе плате учитељских сила преовлађује женски елеменат чак и у мушким школама. Око 70% учитељских сила су учитељице. Учитељске силе су делимично довољно образоване. Има доста учитеља, који имају само основно образовање, већи број који имају само образовање једне више школе. Мали је број оних, који су похађали колеџ или имају који академски степен. М поред тога није без основа оптимизам, да ће американци огромну задаћу васпитања и образовања, пред коју су стављени, решити. К томе долазе мањкаве државне везе и надзор, који овде као и у Енглеској долази на другом месту. Ово се види у томе што и данас има школа са лошим унутарњим и вањским уређењем, са тако слабо образованим учитељима који би у Немачкој и уопште у земљи са израђеним школским законодавством били немогући. Са друге стране опет је овај слободни положај омогућио да се појаве педагошке индивидуалности несметано од државних одредаба и државног надзора. Тако налазимо неке успехе који се могу такмичити са европским па чак их и превазилазе. При таком се стању могу покуси организације и методике лакше проводити (Сагу Зсћоо! и друге). При том игра велику улогу и богаство земље, која иде на руку у погледу материјалних срестава за остварење идеја.

Прехрана школске младежи је осим по најсиромашнијим крајевима врло добра. Младеж је добро одевена и обувена. У очи упада велики управни апарат појединих школа. Велики колеџи имају неретко посебну зграду за управу, са великим бројем намештеника, са писаћим стројевима, диктафонима и мимиографима. Па и велике школске зграде са гомбаоницама, базенима за пливање, игралиштима и парковима говоре много.

У јавним школама отежава васпитање недостатак религиозне наставе. Непрестано се увећава број оних, који ју траже. Како се и суботом не ради то се она може употребити за религијску наставу.

Да би се учитељски сталеж подигао ради се много на уређењу предспреме учитеља као и на продужном образовању оних, који су већ у служби. Треба похвалити одговорне у Америци да су у учитељству побудили јаку жељу за даљим самообразовањем и дали му одређене циљеве. На многим универзитетима и колеџима за време вишемесечних великих ферија су стотине и хиљаде оних који уче. Можда и стечај за места доприноси доста овоме самообразовању. Овоме помаже дуго - љетно ферије,