Učitelj

Страна књижевност 307

номским и социјалним приликама толико, да је знатно изменио своју физиономију. Између оног правог система, кога је основао сам Фребел и данашњег Фребеловог система постоји огромна разлика, али ипак је систем задржао своју особену карактеристику.

Систем Монтесори поникао је на чисто економској основи и његова је будућност осигурана, ако госпођа Монте сори изврши неке корекције, које у пракси нису дале позитивних ресултата. Он је такође извојевао себи место по многим земљама а нарочито Сједињеним Америчким Државама и Енглеској и данас је идеал предшколског васпитања многих педагога. Није никакво чудо што су оба система стекла својих присталица и што су се појавиле многобројне брошуре за један или други систем. Писац горње књиге ставио је себи у задатак, да читаоцима објасни главне разлике између једног и другог система и у томе је успео. ·

Као најглавнију разлику између Фребеловог и Монтесориног система писац износи организацију самог забавишта. Код Фребела се учионица ништа не разликује од данашњих наших учионица. У њој се налазе клупе, подијум и сто за забавиљу, табла са ногарима и све остало што виђамо и по нашим учионицама. Марија Монтесори је своје дечје домове приближила кући на тај начин, што је избацила клупе и место њих унела столове и столице и што је кућу и дом довела у најтешњу везу. Све зидове у величини дечјој претворила је у табле, унела цвећа, слика и много наставних средстава. 5

Друга је разлика што је Фребел децу у забавишту поделио на разреде тако, да први разред походе деца од 3—4 године, други од 4— а трећи од 5—6 година. Марија Монтесори је помешала децу тако, да у сваком одељењу има и најстарије и најмлађе деце, како би се млађа угледала на старију децу.

Велика је разлика између једног и другог система у методу. у Фребеловом забавишту предавања су колективна и забавиља држи предавање свој деци. Код Марије Монтесори међутим лекције су индивидуалне а саморадња је изведена до максимума. Забавиља само потстиче на активност и упућује их на правилан пут.

У погледу материјала, који се предаје у забавишту, оба се система много разликују. Код Фребела се у забавишту не учи читање и писање, док Марија Монтесори у својим дечјим домовима учи децу и читању и писању па и рачунању. Ово је изгледа био и главни разлог Мојману, да нападне њен систем а то су учинили и многи педагози наводећи, да забавиште није школа и да је за децу испод шест година и сувише рано оптерећивати их и том наставом.