Učitelj

Органске сметње напредовању ученика 497

Лекарским прегледима је нађено да четвртина броја школске деце има мање или више слаб слух, да је наглува. Када родитељи примете да њихово дете чешће ставља питања: „шта»" или „како“ не треба да оклевају већ нека иду специјалисти лекару да прегледа слух детета. Учитељи такође треба да обраћају пажњу дечјем слуху и ако нека деца не прате с пажњом њихова предавања услед сметње у ушима треба одмах да известе родитеље и препоруче лечење. Ако се на време предузму потребне мере, могла.би се болест потпуно излечити или би се наглувост знатно смањила.

Артур Хартман је се нарочито бавио питањем „наставе наглуве деце и разликује три врсте наглувости: малу, на растојању од 8 до 2 метра, средњу, на растојању од 2 до 'ј; метра и јаку наглувост, с растојањем мањим од "| метра. Учитељ може одредити ступањ наглувости и помоћу џепног сата, који доста јасно куца. Ако деца с нормалним слухом чују куцање сата на даљини, рецимо, од 150 с. м., онда ће тај број бити именитељ простог разломка, чији ће бројитељи даље показивати ступње наглувости деце са слабим слухом. За дете, које чује куцање истог сата на 100 с. м. означиће се ступањ његове наглувости разломком 100150 (скраћен бројем 50, раван >/, нормалног слуха.) За дете пак које чује куцање само на растојању од 50 с. м. означиће се ступањ наглувости 50—150 (скраћено, равно '/; нормалног слуха).

Испитивање се може вршити и шаптањем само приликом испитивања дете не треба да види учитељева уста. Нормалан слух ће чути шаптање, на пример, на пет метара даљине, што зависи доста од мање или веће тишине у учионици. Наглува деца да седе у првим клупама, и не треба их за казну вући за уши.

Градови са 100.000 и више становника, као што је и Београд, имају знатан број наглуве дете. Пошто таква деца, као што напоменух, не могу да напредују у редовној школи, то у многим државама на Западу за њих постоје нарочити разреди са 10 до 12 ученика.

И по свршетку основне школе, приликом ступања у живот и избора сталног занимања треба водити рачуна о слуху, како не би младићи изабрали занимања, која не би успешно обављали и која би им болест ушију погоршала.

Младићи с болесним ушима и који су наклоњени оболевању · овог органа, не треба да раде послове који много напрежу бубну

Учитељ 32