Učitelj

Органске сметње напредовању ученика 499

мете непосредно пада сунчана светлост и када светлост трепери у идењу и вожњи. Дању за време писања треба седети на месту, одакле се види један део неба, светлост да долази с леве стране. Очи треба да су далеко од предмета у који се гледа за 30 до 35 сантиметара. За писање треба увек употребљавати црно мастило. Очима ваља оставити довољно времена за одмарање. Веома су корисне игре у пољу јер пружају прилике за гледање у даљину и зеленило. Често прање очију хладном водом такође повољно утиче. .

Приликом избора занимања треба имати на уму да су деца са слабим видом још у школи имала да се боре с многим тешкоћама. У толико више ваља бити обазривији при избору сталног занимања, како се не би целог живота као људи патили. Кратковиди не смеју радити послове, који много напрежу очи. Код литографа, словослагача, часовничара и неких других занимања постоји опасност, да још у 30 или 40 години старости наступе у очима унутрашње промене, које јако кваре вид. Ако кратковидост долази услед сувише јаког преламања светлости у сочиву, онда се могу помоћи правилним избором наочара и 0 штете радити послови у близини очију.

Кратковиди нису ни за послове, код којих није могућно ношење наочара, или је то сметња, као у служби на железници и у марини, код радфва поред ватре итд.. Који имају само једно око нису за послове, код којих се тражи тачно одмеравање даљине (вајари, зидари, ковачи, инсталатори итд.). Који пате од болести капака и запаљења покожице у очима треба да избегавају послове, који стварају многу прашину, дим и врућину (пекари, млинари, кафанска послуга и др.). Лица, која пате од слепила боја, не треба да се примају послова, где се тражи тачно распознавање боја (железничари, сликари, лађари.) Који имају очи врло осетљиве наспрам светлости, пате ако раде послове у близини јаке светлости.

5 Искривљеност кичменог стуба

Остаје још да се каже о једној органској сметњи напредовању ученика, на коју се обраћа најмања пажња. Та је сметња искривљеност кичменог стуба. Ма да има случајева да је наслеђена од родитеља, она је поглавито доцније задобивена.

Брижљивим прегледом 2314 школске деце у Лозани на-

3р“