Učitelj

О естетском ставу школског почетника 509

ња жива говораху орзо и високо, код озбиљних споро и дубоко. Извесна исказивања воље беху изговорена кратко и оштро, док супротно нешто мило беше речено меко и отегнуто.

Љубав према сликовима, нарочито према таквим, које је дете само створило, већ сам споменуо горе.

У осталом није нарочито изразита активно-продуктивна страна говорног, јер дете још никако не господари средствима и оружјем говора и још га и сувише коче тешкоће њихове. И код репродуктивног понашања може горње само да се понови наиме, да дете приче воли да препричава, учи песме и говори их радо. |

Ако сажето фиксирамо односе вредности, које дете има према естетици говора онда су то: очигледност, веселост и живост говора, слик и ритам.

Музичко

Досад је утврђено да дете има много јаче односе према садржини, грађи но према облику. Али је код музике детету садржина (идеја) толико туђа и без односа према њему, да садржина у сасвим малој мери долази у питање. У толико више могућности имамо овде, да посматрамо, како се дете држи према естетском.

Ако се хоће да се став детета према музици обележи сасвим опште, може се рећи, да оно врло радо слуша музику, и да воли да се њоме бави. Оно је већ и способно, да се уживи у музички садржај простога музичког комада. Дао сам једном свирачу да свира пред децом мојега разреда те сам при том могао несметано да посматрам. Они су пажљиво слушали звуке и врло су им се свидели. Већ су разликовали озбиљну музику од веселе, што сам могао да познам по изразима лица, и гестовима. Давали су преинмућство ведрим и снажно ритмичким мелодијама. Код живе згаккајо свирке чак су се и насмејали весело. То је доказ да је детиња душа већ приступачна за музичко.

Да би се могло изнаћи шта се детету посебице свиђа, биће целисходно, да се посматрју одвојено елементи музике: мелодија, хармонија, ритам.

Мелодија, боље речено мелодично, излази пред децу највише у песми у вези с једним текстом. Ако разгледамо дечје песме, утврдићемо, да се оне крећу у обиму звукова од 1 до5 (ректо до 6). Главни су акорди терце и секунде, а гдекада квинте