Učitelj

510 - У читељ

и кварти. Ако дечје песме смемо да сматрамо за израз дечје душе, може се рећи, да мелодије у горе поменутом обиму и акордима њима највише одговарају и свиђају им се. Могло би се приговорити: ту се не ради о допадању или недопадању, већ о памћењу. Дете још не памти тешке акорде, па их због тога отклања. Али ја мислим да памћење у овом смислу није чисто механично, већ да на њ корисно утиче допадање. Свакако стоје често у међусобном односу лако памћење једне мелодије и допадање. Деци се зацело свиђа мелодија, јер често стављају свагдашње речи у мелодију па певају оно што хоће да кажу.

За хармонију се дете још мало занима. То је свакако у вези с тим, што детињој души тешко пада да схвати целокупност, тоталитет, она се и сувише држи по јединачнога. Хармонија се у свагдашњем животу не јавља често. Деца у ово доба певају само једногласно. Само се по себи разуме, да воле да слушају ма коју вишегласну музику, али изгледа, да им се на томе више свиђа оно упадљиво, гласно, но хармонично. Можда цене хармонију само као једно „више" од звукова.

Експериментално сам покушао да покренем децу да се изјасне о ономе, што сам у клавир наизменце ударао једну трогласну хармонију и једну упадљиву дисонанцу. При том се готово сва деца изјаснише за хармонију. Код дисонанса мање упадљивих судови су били врло колебљиви.

Најочитије у музици, ритам највише утиче на дете. Песме са строго ритмичком конструкцијом, певају најрадије. Све песме, у којима је јако наглашено тралала и музика, чији такт управо струји у ногама, чине им највише задовољства. Толико им се изразито ритам допада, да при песми, која је ритмички јако наглашена одједном цео разред удара њен такт рукама и ногама, гдекоји почну чак и играти.

Ритам песме толико је битан део, да већ он сам може да даде обележје. Покушао сам да ритам једне песме изолиран од мелодије и текста изнесем пред децу тапшући га рукама. Велики део разреда познао је песму. Из тога се може закључити, да је дете за ритмичко врло приступачно, и да се у главном по ритму

уживљује у музички комад.

За боју звука код музике, која је различита код разних инструмената, нема детиња душа још правога разумевања. Једна