Učitelj

О естетском ставу школског почетника 511

анкета о томе, који им се инстрменат највише свиђа, није дала: јединствену слику. Деца се често одлучиваху за врло гласне инструменте: трубу, таламбас, бубањ. Из спонтаних судова о то-. ме опажа се, да ипак гдекоја деца осећају особеност различних. боја звукова, када н. пр. кажу: „Виолина пева," „Бас се срди", „Тасови се смеју“.

Сликарско

Под сликарским разумем уметност површине, њено делење. линијама и бојама. У овој се вештини деца вежбају већ за рана. Комад хартије и оловка може дуго да их запосли. У разгледању слика могу да буду неуморни. Стога је област сликарског врло подесна да открије естетско понашање.

Наравно код слика занима у главном оно, што оне претстављају и што више познатог или новога то приказивање има, у толико се више допада. Начин приказивања може да буде чак врло невешт, фантазија ће премостити ове недостатке. Дао сам.

"деци прилику да искажу свој суд, кад посматрају слике и при том сам нашао, да им се цртеж, који је у духу карикатуре, највише свиђа дакле тај, који изнад свега наглашује битност. И дете црта по начину карикатуре. Претеривања се не испољују. само у покрету линија, већ и у изражавању бојом. Даје се првенство сликама с врло живим бојама и бојама, које се преливају. Да ли су боје исправно употребљене не игра при томе улогу. "Живост облика и боје врло су истакнути моменти, ко Пи бе дете. радује. Слика се допада. „што на њој има толико тога" и „што. је тако лепо шарена."

При самоме посматрању слика од деце може да се очекује врло мало естетичких судова, јер у слици лежи тоталитет од естеских веза и односа, које дете још не може да схвати као целину. Зато сам експерименталним путем покушао да утврдим, у коли-. ко је естетски укус већ развијен у поједином.

Облик линија свиђа се детету уопште најбоље, ако је врло.

жив и пун промена. Правилно таласаста линија свиђа се готово. увек више но права.

Али се ипак кривој даје првенство пред неправилном, јер“ је равномерност (ритам) за дете естетска вредност. То може да се. _ опази и код дечјих цртежа, код свих валовитих линија, које де--