Učitelj

570 Учитељ

Често пута се деси какав згодан моменат, који се у настави може лепо искористити. На пр. пролазак дирижабла може одвести на предавање о њему, или на пр. непогода, или поплава, или кад низ реку прође сплав итд., све то треба да буде повод да се о томе одмах разговара у школи. Оваква настава истина одбацује сваки наставни план који је унапред одређен, али се у подесним приликама ипак треба користити њоме.

: Основни принцип наставе је према модерним тежњама педагошким, а и према чл. 44 нашега закона о народним школама, да се настава изводи са што већом активношћу ученичком, дакле школа рада. Под добро смишљеним упутством · наставниковим ученици треба у колико је то могућно да стекну ·знање сами радом, сопственим делањем. При том раду треба да дође до изражаја морална и духовна вредност стварања. Стечено знање треба увек да оправдава пут којим се ишло. Зато је у радној настави важна ствар ко ради, зашто ради и како ради. Дете има да ради, а не наставник или други помагачи. Његове се снаге при том имају развијати. Дете има да илуструје причу, дете има да изреже од папира квадрат, дете има да начини десиметар и нека оно то и уради. Потпуна ученичка саморадња мора бити у свему, У наставниковим је рукама само опште управљање наставним радом.

То су новине које имају ослонца и у историји педагогике, али које ново доба јаче истиче и које модеран учитељ треба да усвоји и да примени. ' |

Специјално у погледу наставне методе за наше школске прилике не може се много удаљити од онога што постоји као научна, природна, психолошка метода. Ако се прегледа велики број педагога од Коменског па до феријера, који су се бавили наставном методом, видеће се, да су

· све њихове теорије праћене разним ступњевима, код неких 8, код неких 4, код неких 5. Неки од тих ступњева воде више | рачуна о процесу учења или стицања и асимилације знања, а други о току или процесу рада, који омогућава што већу активност ученичку. Из тога се баш може извести, да наставу не треба укалупљивати ни у какве ступњеве и форме; она треба да је у погледу извађања слободна, јер је такав