Učitelj

572 Учитељ

О потреби нових одељења, мислим, није потребно ни доказивати.

Повољна је појава, да се данас у свакоме месту, сваке године, налази све више школских способњака. Морталитет деце прилично је сузбијен, што значи, да је хигијена деце напредовала у нашем народу.

То је први разлог за потребу отварања нових одељења, но осим тога, као други разлог за ту потребу је и тај, што и сама држава настоји, да свака и мушка и женска особа сврши четири разреда основне школе, те да би се омогућило, снижен је број максимума, који је пре био 80: а с којим се није дало постићи, да свако дете сврши 4 разреда основне школе.

Истина је да се нераздељена настава уноси по нужди.

Наш народ не воли ништа што је скопчано с издатцима и трошковима и не воли, када се излази пред њега с тражењем издатака, па .макар и за проширења школских зграда. Народ је у погледу издатака за опште ствари много осетљив. Не воли материјалне жртве, и данас не можемо да успемо, да прибавимо једну школску собу и у таквим околностима прибегавамо онда нераздељеној настави.

Не воли народ ни то, али ипак му нераздељена настава више конвенира, него да зида и дограђује и мири се с њоме и изгледа, да ће му она у даљој будућности бити најподеснија испомоћ, да не зида и не проширује школске зграде. Као што је напред речено, тако ће се доћи дотле, да ће на једној школи свако одељење радити с нераздељеном наставом, а то је једна штета и по школску децу и по школске интересе, преко које се не сме ћутке прећи, него се мора спречавати и сузбијати.

Прва и главна реч у том питању мора да буде реч нашег учитељства. Оно мора устати против завођења нераздељене наставе најенергичније и најодлучније.

Завођење нераздељене наставе зато, да се опћинама иде на руку, да не зидају, не може се одобрити. Зар на деци да се штеде цигље2 Зар штедети мртво на штету живих најмилијих бића»