Učitelj
Нераздељена настава 5:38
Данас у јеку културе нико неће да оптерети ни мар: винче, нити се товари на њега колико му снага не доноси. Па зар да се то чини с децом>
Данашња култура изазвала је потребу друштава за заштиту животиња и у. добу, када таква друштва постоје, изгледа, да се заборавља на заштиту детета.
Учитељство треба да је то друштво, које ће да заштити дете и да у томе погледу видно иступа у свакој прилици.
Нераздељена је настава један товар, који не могу да поднесу слабачка плећа нејаке деце. Она се не сме толерирати из човекољубивих обзира, ако човекољубља има. Ја верујем да га има и да га има баш највише код учитељства.
Причврстити дете у скамији од 8 до 12 сати, и ако с малим одморима, у доба његовог најбујнијег развитка, значи мучење детета. То је за дете такав један терет, који ни одрасли не могу тако лако издржати.
Ми знамо по себи, колико нам тешко пада и један сат седети, а тек како је детету, које, кад га гледамо у природи, ни тренутка не мирује и слично је птичици, која лети с дрвета на дрво, с гране на грану. |
| У школи треба дете да се угодно осећа и да у њој ужива, а не да је у њој мученик и патник. Школа не сме бити робија, него једно угодно уточиште.
Не само да је нераздељена настава физичка тортура за децу, него је и душевна у двострукој мери.
Ми знамо да и умни рад умара човека до крајњих гра·ница. То осећају сви умни радници, а то се види и на њима. Нарочито не сме умни рад да буде претеран код деце, јер
дечја пажња, која је за умни рад најизразитији услов, није _ толико издржљива, колико нераздељена настава траје.
Ми знамо да и људи губе интерес за посао, који дуго траје и да им пажња попушта. Ни они не могу прибрано да прате говоре, предавања и тумачења, која дуго трају, а како да могу то малена и нејака деца.
Неприродно је радити један посао уједанпут, који треба да се обавља у двапут. Е
Практикује се да се нераздељена настава, када се на једној школи треба да уведе, да се уводи у ниже разреде, тобоже због мањег научног материјала, који се у тима раз-