Učitelj

Извођење наставе 565

права, Масарик никад не узмиче, премда му одређени правац намеће много непријатности и патње.

Масарикова је етика изграђена на хуманом темељу; она је оживотворена љубав према ближњему. Она је поуздана, стална љубав, која се не испољава у речима, него у делу. Себе сама заборавити и срећу своју тражити у несебичном раду за друге, то је намера и циљ људског послања. Томе нас учи Масарик својим животом. Његов морал спаја се са вером у целину. Онај, који је био 1906 год. од 300 вероучитеља оптужен због рушења вере, учи нас да живимо по вери, па сам из верског осведочења црпи моралну снагу. Наравно, да његова вера није вера догматичка, црквењачка, него труд за бољим и моралнијим животом, јер вера се не учи — вером се живи! Чисти и узорни живот је најбољи „кредо“. Зато се Масарикова етика бори против алкохолизма, који уништава људско здравље, ослабљује душевни хоризонт, разбија брачну срећу и тако Масарикова етика тежи вишем угледу породице, тражећи за жене исти морал као и за мушкарце, предвађа узвишеније стварање љубави и брака, тражи повратак човека из крчме и каване у породицу, те се труди за оства рење бољег живота приватног и јавног. ;

Масарик је инкарнација моралног закона у човеку, сјајни пример и узор, који треба следити. Желимо му из дубине наше душе, да се испуне речи, које је изустио приликом славног повратка у ослобођену домовину: „Да му буде добро здравље!"

_ ПЕДАГОШКИ ПОКРЕТ И ШКОЛСКА РЕФОРМА

Извођење наставе

Дуго је у основној школи владао дидактички матгријализам, који је принуђавао ученике да пошто пото науче _ градиво из предмета који су одређени, не обвезујући учитеља како да ради у школи. Учитељ није био одговоран за начин рада у својој школи; био је одговоран само за успех својих ученика. То је био најнижи методски ступањ. Тек с Коменским јављају се методски покушаји, који иду на то да се наставно градиво обрађује и предаје с обзиром на дух уче-