Učitelj

566 Учитељ

ников. Ти методски покушаји су се све више усавршавали и крајем прошлога столећа дали су наставни поступак који је био упрошћен и усавршен да је претстављао научну ситему која је упутила наставну праксу на прави пут.

Та природна, научна наставна метода обележена у педагогици именом формалних ступњева или Хербарт - Цилеро“ вих ступњева, доминирала је наставним радом све до светског рата, па и после и до данас. Рат је изменио структуру дру: штва и његове идеале. Ново доба које се све више надахњава · идејом мира, истиче свуда и на сваком месту као свој идеал рад. „Нико не може изаћи из школе, постати човеком и прећи у живот одраслих који у младости није стајао за тезгом и са рендетом", тј. који није радио. И школа није могла остати равнодушна према том идеалу. Иако у наставној методи, која је доминирала до последњих дана, стоји јасно захтев, да нема наставе бгз саморадње и да нема учења без примене наученога, методика прима и захтеве новога доба и истиче наставу са што. већом активношћу ученичком, радну наставу, јер активност ученика, рад у настави, не само да је од велике вредности с обзиром на социјалне захтеве новога доба, већ и с обзиром на психологију наставног поступка, јер то је тек право знање до кога се дође радом и што већом активношћу ученика. Нови наставни захтеви, конструисани и према со. цијалној основи новога доба, нису изменили нити уништили. : и раније захтеве конструисане према психологији учења: очигледност, поступност, природност у настави остају и даље на своме месту. Према томе, настава новога доба није нешто што се не да схватити, што се не може ни сагледати иза оних израза који је често пута окружују и чине тајанственом. Нема ту ничега што би нашим опробаним школским радници“ "ма мутило главу и шапутало да оно што они знају и оно како они раде, да је све то пропало, да више није тако, да оно што _ они знају више ништа не вреди, или што би нашим младим друговима претстављало нешто што они не могу схватити ни постићи, или да то тако одудара од онога што су им њихови наставници методике предавали или што им предају. Наши најбољи педагошки радници у учитељским школама па и они који гледају да нови наставни покрет што више популаришу и примене, и они у школи не раде много друкчије него