Učitelj

Наставни програм за учитељске школе 615

редом изнесени уломци из дјела оних педагошких радника, с којима ваља у педагошкој историји упознати будуће учитеље. На основи таквих читанака, као на основи конкретне подлоге ваља развити објашњавање појединих педагошких раздобља, а уједно и проучавање појединих претставника таквога педагошкога раздобља. Поред такве педагошке читанке ваља се служити и одабраним педагошким дјелима из старије и новије педагошке литературе.

Напослетку износим један нацрт програма за петогодишње учитељске школе. Напомињем, да сам приликом различитих расправа о такву наставном програму јасно разабрао да мало тко мисли истински на то, да учитељска школа треба да образује практична радника у школи и народу и да већина посеже за неким високим теоријским образовањем, које је много удаљено од праксе и права рада у народној школи.

Педагогија

Задатак: стручно образовање учитељских приправника, да се могу с разумијевањем служити дјелима из теориј-. ске и практичне педагогије у наставничком раду у народним школама и да могу у таквим школама што самосталније практично радити. |

1 разред:

Психолошко приправљање за разумијевање науке о

васпитању (узгајању), за разумијевање опће науке о настави (дидактици), за разумијевање посебне науке о настави (специјалне методике) и приправљање за примјену психологије у тим педагошким дисциплинама. Психолошка основа: Анатомија и физиологија живчанога система с нарочитим обзиром на науку о можданској локализацији и на неуронску као и неурофибрилну теорију. Примање утисака из спољашњега свијета: перцептивне душевне радње и перцептивне спознаје као и примјена те науке у опћеним цртама на узгајање и образовање. Душевно прерађивање примљених утисака из спољашњега свијета: аперцептивне душевне радње, асоцијација по садржају, пажња, памћење, фантазија, разум, ум и чувствовање, па аперцептивне спознаје: природни и логични појмови и идеје. Приказивање душевне садржине радњама: нагони, инстинкти, воља. Основи диференцијалне психологије с нарочитим 06зиром на национално васпитање. Недовољно развијени уз-' гајаници (глухонијеми и слијепи). | |

Уза сваку од напомињаних душевних функција мотре "се. патолошке "и неправилне појаве и изводе се најпотребнији експерименти, као експерименти за психологију осјета, за