Učitelj

Ђачка пријатељства 661

пријатеља. Играмо се увек заједно у парку. Но највише ми се свиђа Р., јер ме он добро разуме. Они други гдекад не знају како и шта хоћу“.

У више прилика поједини дечаци настоје да с другим ступе у нарочито блиске везе, да склопе с њима пријатељство. Могло би бити од психолошког интереса да се сазна, која својства свога најбољега пријатеља цени ђак. Да би за ово било материјала, дадох једном приликом задатак да моји ученици напишу: „Шта ми се највише свиђа код мога најбољег пријатеља“. Речено им је, да кажу име свога најбољег пријатеља и наведу својства, која код њега највише цене.

Из ова два дечја рада нека се види, како су деца разнолико решила тај задатак. Један је написао ово: „Милан је мој најбољи пријатељ, јер ми живимо у истој кући. Ми готово сваки дан одлазимо на војничко вежбалиште, па се играмо лопте. Мој пријатељ није тврдица. Када купи за се чоколаде, даје одмах и мени нешто. Понекад се свађамо, али се никад не посвађамо“. Други је овако израдио задатак: „Највише ми се свиђа код моЈега најбољега пријатеља Богољуба што је увек готов да притекне у помоћ. Прошлог смо лета ишли заједно, да се купамо. Ја сам нешто даље зашао у реку. Тек што ме нису таласи оборили. Тада дође мој пријатељ и извуче ме на обалу. Да није био толико. одважан, лако сам се могао удавити“.

Предано ми је 38 израђених дечјих радова. У задацима набројена су 102 мотива. Могли су да се разврстају у унутрашње и спољашње одређене мотивације. У прву групу спадале су 15 мотивација, у другу 87. Код доброг пријатеља ценило 66 ЕТО га води исти пут школи (7 пута), што га познаје из игре од ранијих година (5 пута), што станује у истој кући (3 пута). Мотиви с унутрашњим одређењем сврстани су у следећим редовима по броју, у којима су наведени: добар и дружеван (26 пута), одважан (15 пута), готов да помогне (11 пута), уљудан (9 пута), не пркоси (4 пута), шаљив (3 пута), уме чувати тајну, чист, вредан, жив и поштен (по 2 пута).

Из ових бројева може се утврдити, да десетогодишњи дечак у првом реду цени у своме пријатељу доброга, дружевнога друга у игри. Да се цене вредности тих карактерних црта види се тачно из ових ђачких изјава: један ученик пише: „Мој најбољи пријатељ зове се Стеван. Играм се с њим сада свакога дана.