Učitelj

660 Учитељ ' ;

Удружили су се, да ратују о осталим дружбама, које су створене ради игре. Погдекад чула се тужба, да ова група изводи обесне несташлуке. Станови ових дечака били су далеко један од другога. Три дечка међу њима ишли су пре у другу школу. — По броју највећу групу после ове чинили су пет дечака. Становали су у суседним улицама, па су се још пре поласка у школу удружили с другом децом ради игре. По карактеру били су различити. Сила, која их је свезивала, беше у сличности односа њихове околине. — У следећој групи била су четири дечка. Родитељи ове деце били су: у врло добром социјалном положају. Дечаци беху мирни и способни ученици с добрим наклоностима. М три дечка супротног социјалног и економског положаја удружили су се у малу заједницу. Због свога рђавог одела остали су одвојени. Остали су их избегавали. Иста судбина их је привукла. Онда је била још једна група од три дечка. То су били мали слабуњави дечаци, који су становали у једној улици. Они су се обавезали на узајамну заштиту. У моме разреду било је још девет група, које су биле састављене од по два дечка. Осим поменутих мотива због којих се образоваху групе долазе још ови у обзир: исти пут к школи, цртачка наклоност, интересовања за техничке ствари, сличне обдарености и сродни темперамент. У једној од ових група било је једно дете духовно покретљиво а друго живчано болесно. Здрави дечак штитио је у школском дворишту свога друга од задиркивања друге деце. Неке од ових најмањих група имале су у пређашњим годинама три или више чланова. Појединци су одбегли, јер су им се друге групе боље свиделе. Три дечка нису се придружила никојој групи. Један од. њих становао је изван града. За време, кад није било школе, није се стајало ни с ким од својих саученика, Другоме је мајка забранила да се игра с осталом децом, јер би се врло лако могао покварити. Трећи је тек доцније ступио у мој разред. Пошто дуго није могао да присуствује предавањима због болести, је му било могуће, да дође у додир са саученицима.

Врста везе, које је поједино дете везивала за чланове групе, којој се придружило, била је различита. Нарочито јако осећање припадности могло се утврдити код група, које су чинили само два члана. И код већих заједница могло се опазити, да поједино дете одељује чланове групе врло различито. Причао ми је пре неколико месеца један интелигентан дечак ово: „Имам три