Učitelj

(12 У тивељ

и тражи да лабораторни послови: а) морају бити строго систематски смишљени; 6) све потребно за рад мора бити пре рада спремљено; в) на самом раду не треба да буде више од 15—20 ученика, нарочито код почетника. У само питање поступка у једном раду, саму технику лабораторног рада, његов однос са Далтон планом немогуће нам је овде улазити, јер би нам узело много места.

Раду у производњи писац даје много важности. За њега је овај рад од велике важности као метод учења. Све се то може радити и у лабораторијуму али исто тако и у фактичној продукцији. Леп пример је тога проучавање закона клијања биља у лабораторији, што се у исто време може врло добро проучити у вези с физичким радом у башти. Али ма где се овај посао радио, он се увек мора радити у вези с општим школским радом, у вези с комплексом који се тога момента проучава. Писац необично цени рад у производњи у вези с методом пројеката али још више цени рад на природном месту објекта, који се може испунити само екскурзијом. И он им посвећује доста места своје лепе књиге у којој излаже њихов педагошки значај, њихову организацију и њихов начин извођења. Ради што јасније пројектације он их дели на 1. биолошке екскурзије: а) ботаничке, 6) зоолошке; 2. екскурзије у мртву природу: а) геолошке, 6) површинске; 3. продуктивне екскурзије: а) индустриске, 6) екскурзије на сеоска газдинства, в) екскурзије на фабрике и занатске радионице, г) екскурзије на комуналне радионице и д) техничке.

Напослетку писац наводи 10 захтева Б. Е. Рајкова који се односе на извођење екскурзија. Ево тих захтева:

- 1. Разуми, да екскурзија није шетња, већ обавезан део наставнога посла.

2. Проучи место где водиш екскурзију, дај јој циљ, и створи план. ;

3. Одржи циљ екскурзије, не подај се случајним питањима. ·

4. Говори на екскурзији само оно што можеш показати. 5. ИМзбегавај дуга објашњења. ~

6. Нека екскурзисте не буду само слушаоци, учинити да активно раде. _ 7. Не затрпавај екскурзисте многим именима, заборавиће их.

8. Научи се да правилно показујеш објекте и научи слушаоце да правилно посматрају: сви морају све видети.

9. Не замарај излишношћу екскурзисте, јер ће те престати слушати.

10. Утврди код екскурзиста екскурзију доцнијом обрадом материјала.