Učitelj
Као психологији дечје сујете 157
воља слабије. Сензибилност и надражљивост повећавају психичке немире и умор. Узбуркана млада душа почиње да кипи. Тело почиње нагло и ружно да се развија. Млада бића често скривено траже упутства. Родитељи и васпитачи туку их, кажњавају, исмејавају и т. сл. Деца се инате и пркосе старијима, али често услед слабости доживе обесхрабрења. Њихови покушаји да одбаце од себе суморна осећања живота, чине их непослушним и склоним да се занимају оним што није дозвољено. Због тога је живот младих бића у периоду од 12—14 " год. тежак, без радости и утехе. У ово доба су казне, рђаво изведене награде, незакисељене похвале и систем данашњег оцењивања изврсна храна сујете. Она ће ускоро за тим доживети свој триумф, ако се не предосети скори преокрет. Отуда није чудновато што се у то доба сујета може распрострти на читаву разредну заједницу коју воде наставници без потребних етичких квалитета“).
Међутим, искуство нас доводи до сазнања, да за емоционални живот младих бића значајну улогу имају функције појединих чула. Наиме, знамо да децу раније интересују утисци чула вида од утисака чула слуха. Само, та психолошка појава код деце није довољно свесна. Због тога осећање сујете и жеља за украсима и накитима постала би свесна тек доцније да га неупућене мајке и дадиље не помажу и убрзавају темпо развића. Тако, дечаци немају осећања. дивљења и обожавања цвећа као што то имају девојчице. Али док девојчице тону у контемплације свог илузорног света и живота гледаног кроз осећања сујете, дотле дечаци, на супрот њима, своју сујету преносе и придају је својим играчкама, — мртвим стварима, — када доста живо одају себе. Само, за разлику, том приликом дечаци који су сујетнији труде се да својим играчкама придају у што већој мери и што ређе квалитете.
Живот дивљака такође је интересантан за разумевање емоционалне стране дечјег психичког живота, јер исту фазу млада бића карактеристично преживљују. Тако, код њих се потреба за украсима и кићењем, што је битно обележје сујетних, буди пре потребе за оделом. у
Сујета се код деце развија, само ако јој се да маха, јер код њих није развијен карактер, одн. етичка воља. На развиће овог осећања код деце знатно утиче и материјално стање њихових родитеља. Јер у колико су родитељи сујетне деце богатији, у толико више своју децу задовољавају. Њихова деца у оваквим приликама осећају се надмоћнија над осталом, када сујета добије маха да триумфује. Тако, имали смо прилике да посматрамо једно дете коме је било 8 година и 3 месеца, које
1) Успелу психолошку дескрипцију једног таквог разреда изнео је г. Јер. Павловић у Гласнику с. т. м. св. 7—8, 1930., стр. 85—90. Писац