Učitelj

12 Учитељ

вежба код куће. Прелазимо преко особина лепог читања, јер томе нас учи методика језика.

Пошто смо прочитали чланак, није добро одмах поставити неко питање. Кратком, али неприметном паузом треба оставити времена да се изазвани утисак проживи, дубље осети. Ова пауза не сме бити уочљива, да је деца примете као нашу вољну радњу. Како ће је наставник извести ствар је момента и његове умешности. Може на пример, да полако књигу затвори, полако да је спусти на сто, да баци поглед на разред и онда да настави рад. Све ове радње морају имати изглед спонтаности, потпуне природности, да деца не примете да намерно отежемо. Кад смо тако дали времена да деца мало проживе изазвани утисак, можемо поставити питање:

— Хајде, ко ће да нам каже, шта му се је највише допало из овога што сам читао»

На ово питање деца ће давати одговоре према својој индивидуалности и из тих одговора можемо врло много сазнати о дечијем смислу за лепе утиске као и о дечијој фантазији. Одговоре можемо пропратити малом анализом: шта је ту лепо, смешно и тТ. Д..

— Извадите читанке и отворите 161 страну.

— Читај, Вукосава! — Доста! (Прекидамо испред реченице: Овце већ побегле... .).

_— Даље нека чита Љубиша! (Чита до реченице: Само се несташне козе... .). — Настави, Јоване! (Чита до: Под густим. ...). — Даље, Ружо! (Прочита цео последњи одељак). —

При читању строго водити рачуна да сваки ученик прочита заокругљен опис. Приликом поновног читања зауставићемо се на ређим и непознатим, као и на нарочито лепим местима, да их деца боље уоче. На пр.: Како то да сунце може да „дигне росу“> — Зашто настане тајац пред велику врућину2 — А што краве „почињу чешће мењати своје местов

Зашто козе називамо „несташне»“ — Ко је гледао кад козе брстер — Кажи нам како оне то раде» — Каква (6 тог густа хладноћа>“ — Шта то значи „немарно се бацио на земљуг“

Све ово радимо у току читања како се наилази на поменута места. Кад деца прочитају чланак и трећи пут, можемо поставити питање: Чије је ово име наштампано испод чланкар — На дечији одговор: Онога ко је ово написао — згодно је надовезати кратко објашњење на пр.: Он је све ово једног летњег дана доживео, па сео и написао. Баш као да ви сад напишете како смо ишли на излет и шта смо тада све видели. :

Штиво естетске садржине није добро много пута читати. Највише двапут - трипут. У противном сигурно ћемо убити онај утисак који смо били изазвали. —