Učitelj
728 Учитељ
ских назора била би у очигледној супротности са идејом демократије, коју исповедамо. Таква настава била би у погледу организације врло раштркана, а у финансиском погледу врло скупа и неекономска и у многоме би конзервовала стару верску и грађанску неподношљивост, које модерни народи треба већ једанпут да се ослободе.
Доста је и толико што школска организација мора да буде диференцирана по народности и матерњем језику младежи. Ова подела је природна, а педагошки и дидактички нужна.
Напредно учитељство чехословачко, у борби за лаичку школу, у потпуној је сагласности са уставним законима републике, у којима је прокламован научан основ целокупне јавне наставе, равноправност свих верских конфесија и труд, да се дође до највеће грађанске солидарности и демократске равноправности. У духу тога устава ми се трудимо нарочито зато да држава не потпомаже и не омогућава опстанак приватних школа, које би хтеле да надокнаде јавну наставу у смислу верског или класног сепаратизма.
Потреба лаичке школе није до сада још потпуно реализована у нашој држави. Томе смета компликована политичка ситуација, нарочито обзир према источним крајевима републике који су се за време старога режима пре рата развијали под још тежим културним околностима него западни крајеви наше земље. Отуд произилазе главне препреке потпуне реализације лаичке школе законским путем. Јавна настава чехословачка је данас интерконфесионална и приступачна је ђацима ма које исповести или без исповести и школске власти воде рачуна о томе, да у оквиру школском добију верску наставу сва деца чији родитељи то желе. Тако је учење веронауке у нашим јавним школама предмет само факултативно обавезан. Родитељи могу кадгод хоће своје дете у опште да одјаве од учења веронауке, или да захтевају да се премести на учење друге конфесије по њиховом властитом избору. Веронауку“ предају лица одређена за то од одговарајућих црквених власти са пристанком школских власти. При том се употребљавају искључиво уџбеници одобрени од државе. Јасно је, да је данашњи положај само упола реализација лаичке школе, али је то ипак решење врло блиско макар принципу неутралне. школе.