Učitelj
~ РАЈЕ
Васпитање чула 91
за време од неколико недеља не воли светлост, јер га она уз-
немирује и утиче на његове очи непријатно. Тек после неколико недеља дечје очи могу да посматрају светлосне предмете. Вид се постепено навикава на светлост. Дете прво посматра предмете, на које пада већа светлост и који имају изразитије боје. Делатност мозга почиње доцније. Тек доцније се може говорити о потпуном виђењу. Прејер и Бине су чинили опите у погледу разликовања боја. Њихови резултати показују, да најпре црвена и жута боја утичу на дечју осет-
" љивост за боје. Развитак смисла за боје код детета је посте-
пен. Запажење се развија постепено и то на тај начин, што се прво уочавају изразитије боје, па тек после мирније боје (плава, зелена). Дете може да посматра прво ствари у миру, па тек доцније ствари у покрету. „Његов тј. (дечји вид), који је роб светлосних утисака, пише Компајер, одређује мишићне покрете, који су потребни да би се ти утисци продужили и да би посматрани предмет остао у пољу запажења". Видимо, да се дечји вид развија од осећаја светлости до осећаја боја, а тек од тога до појимања, схватања ствари. При васпитању чула вида, као и при сваком другом васпитању, не сме се заборавити на закониту постепеност од лакшег и познатијег к
тежем и мање познатом.
Сваки рад, ако се хоће да постигне циљ, претпоставља припремљен и простудиран план. Ако желимо, да васпитање чула вида за примање боја буде систематско и правилно, треба да пазимо, да се круг сазнања проширује постепено а ни у ком случају нагло, јер се само дуги утисци упијају у дечју душу. Знања и утиске треба проширивати постепено, и то на тај начин, да се дете сувише не преоптерећује према добу старости, и да се целисходним васпитањем води све даље и даље у шири круг знања. 2
При: васпитању смисла за боје у забавишту и елементарном разреду важну улогу игра памћење боја и комбинација боја. Памћење боја и разних комбинација боја нам показује пут, како. треба поступити у васпитању смисла за боје од лакшег ка тежем. Васпитање ће ићи у сагласности с дечјим схватањем боја, дакле почев од боја које се лакше памте ка 60јама, које се теже памте.
Памћење боја и комбинација боја је код деце од 3—7 године експериментима утврђено. Од свих боја најлакше се