Učitelj

92 | Учитељ

памти црвена, затим жута, даље плава и најзад зелена. Поћи ћемо дакле при васпитању смисла за боје од црвене па ћемо даље ићи овим правцем до зелене боје. Памћење комбинација двеју основних боја иде овим редом: црвена-зелена, жута-црвена, жута-плава, црвена-плава, плава-зелена, жута-зелена. Дакле овде ће се при васпитању смисла за комбинације боја ићи постепено од комбинације, која се најлакше памти (црвено-зелена) ка комбинацији, која се најтеже памти (жутазелена). Васпитање смисла за боје не изводи се само помоћу разних наставних средстава. То не би било довољно за темељно упознавање детета с бојама. Стога се приликом утврђивања упознавања боја могу употребити разне дечје игре и ручни радови, при којима се врши лепљење обојене хартије, плетење различно обојеним материјалом (ликом) и уошнте рад с предметима у боји. Васпитање смисла за боје не треба да буде издвојено и само за себе, већ увек у вези с осталим наставним градивом. Боје, које смо изабрали и с којима смо децу упознали, треба да стоје у вези с очигледном, стварном наставом, с ручним радовима и с другим елементима васпитања и наставе. Укратко, потребно је да постоји једна веза, једна целина, а елементи ове целине треба да стоје у вези. Када се на пример држи предавање о јесени, потребно је с излагањем наставног градива спојити упознавање боја, које се јесени појављују, а тако исто васпитни ручни рад треба да буде с овим у вези. Изложено градиво треба да чини чврсту целину. Кад не би било ове везе појединих наставних и васпитних елемената, настава и васпитање би претстављали несређеност, те не би били корисни и целисходни. При васпитању смисла за упознавање боја треба водити рачуна о избору материјала с погледом на боје, затим о средини и наставним средствима.

Избор материјала с обзиром на боје је неопходан, јер преко 47 процената ђака у нижим разредима основне школе нема осећање за боје и њихове комбинације. И када би самој деци оставили слободан избор материјала, један велики број би радио неправилно и погрешно. Код такве деце не би се могао брзо развити смисао за боје. Ако пак уредимо материјал према основним особинама боја, ако га класификујемо