Učitelj

98 Учитељ | приправнице у његов стан да виде његов начин живота код. куће и да разговарају с укућанима о њему. Између осталог једна од њих извештава следеће: .

„Једнога дана сам посетила малог А. Био је болестан, али није лежао. Седео је за припростим сточићем и цртао војнике на картону. Кад би нацртао војника, изрезао би га и 60ојадисао. Цртао је ванредно лепо и управо је чудо да дете трећег разреда може тако лепо цртати. На столу је било још мноштво разних сличица и географских карата. Његов отац. ми је показао све његове цртарије. Било је ту географских карата, војника, млинова и разних других цртарија. Отац га је особито хвалио да је добар и послушан да га замени у послу гдегод може, да је марљив и да увек учи и пише. Љубав очева је велика према малом А, па му све пушта на вољу. Кадгог има новаца, он му купује свакаквих слаткиша. Тако је то дете и ако сиромашно, постало размажено".

Видимо да се углавном искази деце и разредног учитеља. подударају. ИМ деца и учитељ истичу висок степен интелектуалнсг развитка код ученика А. Што се тиче моралног и социјалног развитка и ту се искази доста подударају. Већина их. истиче главну ману узеника А —— склоност крађи. Деца иду још и даље и половица од њих наводи да су се с њим завадили, док 18% ученика каже да се с њима и потукао. Још деца спомињу да се непристојно влада, да псује итд.

Овде се сусрећемо с типичним случајем „јединог детета како га описује руски психолог Павао Петровић Блонски.“) Преко половице једине деце (61%) што их је он посматрао спадају међу најбоље ученике. Он дословно каже: „Ових пет карактерних особина чине комплекс симптома којима се одликује једино дете: висок степен интелектуалног развитка, склоност читању књига, слабо здравље, нервозност и слаба способност за социјално прилагођивање. Што се тиче прилагођивања на друштво, Блонски констатује код јединаца два типа: једни су одвише наметљиви и ради тога их колективност не рпи, То је екстравертиран тип. Противан томе је интравертиран тип, који је сасвим повучен у себе и затворен.

· Живот детета у школи има између осталога и ту задаћу“ да отстрани ове грешке карактера, да створи од детета социјално биће, да уравнотежи његове социјалне навике. Тај процес може трајати дуже или краће време, према дечијој индивидуалности и миљеу из ког дете потиче. Изгледа да код. ученика А те асоцијалне склоности нису још ишчезле, јер он. краде, свађа се, туче се итд.

жу Ргон Рамје Ређоунзећ В/опоку (Мозкап). Паз ставе Капа !п 5е!пеш егејеп Уећијаг, Бећр2а, Ееђгиаг 1980. „2еј5с ћи Нт Радаоорзсће Рзусћојор1е “.