Učitelj
168 —_ Учитељ
и остале вредности: здравље, економију, истинитост, лепоту, моралност, религиозност. Помоћу активности дете мора да се води по свима овим областима културе, јер психофизички развитак не постизава се само помоћу мишићних реакција. Ове идеје заступао је и А. Роба; у делу »Гне Атрешазећше« и Мићепулуеј у књизи »Бетпзећие одег Атђеевећшег «, који вели, да школа мора помоћу активности да образује независност, да се више ослања на вољу него на интелекат и да треба више бринути о садашњем а не будућем детету. Дете мора да стиче појмове не помоћу комуникација, већ сопственом активношћу. Та активност је елеменат живота и помоћу ње дете се мора оспособити за друштвени прогрес.
Принципи интегралне активне школе су различити, али принцип сопствене активности образује светлу тачку у схватању појмова о активној школи. Овај принцип могли би изложити овако: принцип сопствене активности је онај за који човек живи и развија се помоћу свог сопственог рада. Дистервег у прилог тога вели: „Учитељ, који васпитава, мора да зна водити своје ученике њиховом сопственом активношћу“. А Салцман: „Радити самостално то је неопходна потреба у школи у којој се деца васпитавају на рационалан начин“. Де- · лон исто тако мисли: „Васпитање, које не припрема дете да асимилује и ствара, које не тежи да од њега створи мислиоца и радника, интелигентно и активно биће, то је бесплодно и недовољно васпитање“. -
Пошто се сопствена ђачка активност може изазвати, то наставник мора упутити ученике на такав рад, да активност добије карактер спонтаности. Значи не наметнути, већ спон-
тана активност, која не одбацује напоре. Активна школа хоће спонтани напор, онакав какав се ученику допада кад активност одговара његовим интересима и моћима, јер спонтани напор појачава дух и припрема га потпуно за борбу у животу. Основни принцип интегралне активне школе је формална култура, која нагони васпитача, да не кљука децу гомилом знања, јер вербализму нема места у активној школи. Он мора да се служи активним методом, који захтева, да учитељ не излаже лекцију већ да ученике стави у такво стање, да сами проналазе појмове. Овај активни метод употребљава се и за јачање и морализовање воље, за давање смисла сопственој