Učitelj

170 Учитељ

ношћу, јер она нема циљ да створи ученичке духове једноликим, већ да поштује свачију индивидуалност. Васпитач, који познаје законе психичког развитка дечјег и тражи да развије у свакоме све оно што је специфично, ослања се на индивидуалност и ради у духу активне школе. Васпитање, које би тежило изједначавању духова, било би противно социјалном идеалу.

Природно васпитање мора водити рачуна о инклинацији ученика и пружити им што сношљивију културу, мора увек имати пред очима садашњу природу ученика, која је више културна него биолошка.

Интегрална активна школа припрема ученике за живот, али не на начин на који их припрема школа рада. Она припрема за живот што вежба и развија различите функције дечје душе, што има у виду социјалне потребе и што пре свега хоће интегралну културу детета. Према томе она се бави општом културом, подразумевајући под овим изразом развитак свих функција, које се налазе у дечјем духу, дајући потребно знање свима без обзира на професију, којом ће се он доцније занимати. А главни циљ, коме тежи активна школа, јесте морална личност, способна да сарађује на културном прогресу не само своје нације, већ и човечанства.

Завичајна настава и начело локализације

по Е. А. Звјагинцеву

од Милића Р. Мајсторовића

1) ИЗВАН ЖИВОТА

Народна школа је раније патила а пати и сада, између осталог, и због тога, што је њено наставно градиво било одвојено од живота у коме се ученик-налази и од његових опажања, посматрања и знања, која је он износио из непосредног упознавања с животом људи и природом. Избор наставног градива раније обично се вршио на основи његове научне, књижевне или уметничке вредности и делом његове присту-