Učitelj

За

Завичајна настава и начело локализације 171

пачности „детету уопште". Никако се није имало приликом избора у виду, да ли ће то градиво изучавати дете са села или из вароши, дете из приморја или континенталних крајева, дете панонских или динарских страна.

Школска знања из области географије, природних наука, историје или аритметике, — свеједно која буду, — могу бити корисна и од вредности за образовање само онда, када се ослањају на претшколска посматрања саме деце и на њихово познавање предмета и појава, које су изнели из живота у периоду саме школске наставе.

У уџбеницима има врло често велики број чланака, који говоре о условима живота, који се разликују од оних у којима ученици живе, али тако говоре да су непојмљиви деци, или их она не могу правилно схватити. Тако се губи време, тако драгоцено за нашу народну школу, око освајања ових тешких и често неинтересантних чланака. Деца се навикавају да уче напамет такве чланке, уче се да понављају речи у које не уносе реалан садржај и навикавају се да дају дефиниције до којих нису дошли самостално. Тако се и сами наставници навикавају, да се задовоље површним ученичким одговорима чије је значење за образовање више него сумњиво. :

На испитима се лако уверавамо како ученици знају много речи, које су им несхватљиве и како их брзо употребљавају без разумевања. Такво полузнање не само да није корисно, већ је штетно. По речима Лајевим такве се речи упоређују с празним орасима: не доносећи корист, они само стварају штетну илузију о некој вредности. Друкчије речено, школа не развија код ученика драгоцено учење, да разликују познато од онога што не знају и мало познато од онога што им је добро познато. Површност знања, која нема педагошке вредности, не може бити основа за даље образовање, па је без икакве користи и у практичном животу. Захваљујући површности школска знања брзо ишчезавају из ученичког памћења. |

Многа знања и факта, појаве и уопштавања не схватају ученици не зато што су млади и нејаки, већ зато што се на њима мало и врло кратко задржавају. Наставно градиво не схватају деца у потпуности зато, што исто није асоцирано с