Učitelj

Завичајна настава и начело локализације 177

сталан

једна игра. Бољи описи, успешније слике и фотографски

снимци, одвајају се за школски музеј. У овом раду сама деца се досећају, распитују и обнав-

љају раније моменте, чинећи то с одушевљењем. Наставник

управља радом, он је организатор овога испитивања, па ипак не престаје бити наставник.

Даље, нека наставник добави неки штампани рад о играма, нека да могућности ученицима да упореде месну вари-

јанту ове или оне игре с играма које се играју у другим местима. Старији ученици могу и сами да се упознају из књиге

с описом игре, која их занима и одушевљава. На основи списа

различитих игара деца могу, под наставниковим упутством,

да унеколико измене, усложе или оплемене своје месне игре. Она могу, разговарајући међу собом и наставником, чак да

створе нове игре и да унесу лепе измене у раније игре. Тако, из овога испитивања деца извлаче за себе практична упутства.

3) — Други пример је домаћи живот и домаће околности. Уместо читања и тумачења чланака о домаћем животу, наставник предузима с децом заједничко испитавање и, рецимо теми домаће животиње прилази са стране која интересује

децу. Готово свако дете има мачку, пса, или коња, или квочку с пилићима, које необично воли и о којима има већи круг посматрања. Тада наставник организује размену заједничких

сећања и посматрања о животињама код ученика.

Дете се у прво време не интересује псом, коњем, мачком и кокошком уопште, већ њему познатим псом, коњем, мачком итд. Зато наставник треба да се користи живим дечјим интересом према појединим животињама и да уопштава њихова посматрања. Чланак из књиге мора да следује за организовафјим упознавањем саме деце, мора да заврши само-

|. рад. С дидактичке тачке гледишта центар рада се преноси с пасивног читања на дечје активно учешће у заједничком Изучавању. Разуме се, да овде наставник мора

„да напрегне јаче пажњу и покаже више умења, него прили-

ком пасивног читања чланка, његовог причања и развијања.

Оснивајући се на добивеном уопштавању дечјег упознавања с обичним животињама, могу се потом, помоћу упоређивања и противстављања, ученици упознати и с невиЂеним животињама. Овде су књига, слика, таблица и настав-

Учитељ ~ Е 12