Učitelj

176 '. "учитељ

Па ЕН 6 7

знају и дознају, шта су видели и слушали. На сваки начин, да ће из ових дечјих састава наставник дознати много корисних знања и извући више одличних закључака. Наставник ће тако не само боље познати своје ученике, већ ће дознати многе ствари о селу у коме ради, о народу коме служи и о крају који хоће да изучи. То је нарочито потребно наставнику који је нов за то место. Поступно, он ће о ситницама и крупницама скупити драгоцен материјал за оријентацију.

Значи, да наставник мора једном озбиљно почети да изучава околни свет с децом и помоћу деце. То изучавање је важно дело, као и настава читања, писања и искоришћавања књига. Тако ће наставник постати посредник не само између књиге и деце, већ и између разних ученичких гене“ рација. Нека школа не сеје око себе само светлост писмености, већ нека, као сунђер, упија у себе и с децом прерађује и оно духовно богатство, које она добијају непосредно из живота.

2) — Узмимо за пример дечје игре из неког села. Таквих наставник зна пуног Али он их може изучити само с деном и помоћу деце. Пред наставником ће се, најзад, открити таква разноликост, какву он, може бити, није ни очекивао и која може бити, није лака за испитивање. Ту ће бити потпун и разумљив опис извођења сваке игре. Број, узраст и састав учасника игре. Годишње време када се играју. Обично место игре. Предмети, који се употребљавају у игри. Њихови називи. Песме, поскочице и узвици у игри. Ступањ њихове распрострањености. Мењање игара.

Овај задатак може се извршити у заједници у учесницима. Од деце се у процесу рада захтева поред причања и писмени опис, цртање, рачунање и заједничко претресање. Млађа деца просто ће набројати предмете, које у игри употребљавају, а старији ученици описаће подробније игру; трећи ће усмено или писмено испричати неки доживљај, који им се у игри десио; четврти ће нешто научити што ће помоћи да се игра схвати; пети ће од глине измоделовати неки момент или фигуру игре; шести ће смислити рачунски 34датак итд. Сам наставник, ако има фотографски апарат, снима играче и предмете игре. Тако се поступно фиксира једна по

'