Učitelj

Завичајна настава и начело локализације 181

која живе у великим градовима. Деца у крупним трговачкоиндустриским центрима често немају појма о ономе што је врло добро познато сеоској деци истих година. Варошка деца често нису видела њиве, шуме, пољопривредни рад, нису слушала певање птица. Обратно, сеоска деца не знају ништа о варошким околностима: нису видела вишеспратне куће, велике трговине, железницу, трамваје итд.

Зато. варошке школе морају узети на себе ту улогу, да испуне празнине у сазнању природе, које имају њихови уче“ ници. Школа мора све да учини, да варошка деца упознају сеоски живот и живот слободне природе. Али други тако исто важан задатак варошке школе налази се у целисходној организацији наставног „испитивања' месног градског живота, у коме ће ученици временом узети активно учешће. Ученику варошке школе треба дати појмове о битним моментима земљорадње, али они не могу, због месних услова, постати објекат самосталног доследног изучавања њиховог. Потребно је сусредити пажњу на (варош) град као такав, пошто он сам по себи претставља предмет изучавања: на његове спољне размере, број становника, занимање становништва, улице и пијаце, типичан дом за становање, трговине итд. Спољашњи изглед града није случајност. Он је рефлекс сила природних, економских, животних, културних и социјалних које у њему делују. Научити децу да се снађу у утицају ових сила јест племенити задатак школин. На први поглед велико варошко шаренило даје огромно градиво за рад на часовима матерњег језика, рачуна, земљописа, историје, цртања и моделовање. Рецимо, наставник хоће заједно с ученицима да дозна за број становника кварта у коме се школа налази. Нека сваки ученик испита и запише: а) колико у кући, у којој живи, има спратова и колико станова, 6) колико кућа има на месту (у групи) где живи и од какве су грађе куће начињене (бетонске, камене, од цигала) и в) колико становника живи у сваком стану, на сваком спрату и у свакој кући датог места. По дечјим подацима одређује се број становника једног места кућа, као и школског реона. Налази се сразмера становника: а) на један комплекс кућа, 6) на једну зграду и в) на један стан. Разуме се, да ово статистичко испитивање неће бити непогрешно, али ипак оно неће бити ни обична реги-