Učitelj
|
182 Учитељ
страција. Обрада добијеног градива биће по следећим темама: 1) о поступном потискивању дрвета и ћерпича од стране камена, цигле, гвожђа и бетона; 2) о густини становника у појединим деловима града; 3) о разлици у густини насељености између села и вароши, појединих срезова исте бановине, појединих бановина и целе земље; 4) о смртности и обољевању у вези с препуњеношћу станова и збијеношћу кућа у градовима; 5) о заједничком снабдевању воде, канализацији и осветлењу улица и зграда.
Таквим начином биће спроведени принципи активности и ученичке сарадње.
Затим, у градској школи потребно је наставно испитивање неке занатске радионице по могућству типичне за то место. Није овде реч о прочитаном чланку из књиге, ни о самом посећивању радионице, већ о разностраном и дугом изучавању неке мање и простије производње од стране самих
ученика. Разуме се, да је такво изучавање немогуће без ек-
скурзија: треба тако удесити екскурзије, да деца могу да посматрају рад у производњи у његовим различним моментима, иначе се неће добити целина. Резултати таквог испитивања развијаће се на следећим часовима: у облику усмених и писмених описа, упоређујућих карактеристика, физичко-хемиских објашњења, математичких задатака, у цртежима, схемама, моделима итд. За неко време извесна производња биће у центру пажње на часовима разних наставних пред“ мета.
После „испитивања“ радионице може доћи доследно разматрање неке фабрике. Само треба ту бити начисто с тим, да се деца основне школе не могу упознати с неком великом и сложеном фабриком. Зато се треба задржати на неком предузећу мањег значаја само ако су у њему оштро изражене црте, које га одликују и од кућевне и занатске производње.
Осим овога има много тема за варошке ученике, које они треба да испитују: зидање зграде варошког типа, трговине од малог киоска на пијаци до крупног трговачког предузећа с многобројним одељењима, водовод, друштвене установе, железничка станица итд.
Наставник мора да изради план испитивања и органи зује посматрања и рад. А и једно и друго варира према кварту у коме ученици живе и према њиховим годинама.