Učitelj

Завичајна настава и начело локализације 188

4) УПОЗНАВАЊЕ С РОДНИМ КРАЈЕМ И ЊЕГОВО ИЗУЧАВАЊЕ

Локализација наставног градива, о којој смо раније говорили, јест битни услов и обавезни захтев обновљене школе. У току целе основне школе околна природа, култура и привредни живот морају бити објекат пажљивог непосредног посматрања и живог изучавања. ~

Родни крај, бановина, област или чак и срез не могу постати објекат изучавања у оној мери, у којој се може изучити непосредна околина, варош или село. Пред овим се не смеју очи затварати. Зато постоји тежња, да се у старијим разредима обрати већа пажња на родни крај, по упоређењу с осталим крајевима. Потребно је да ученик изађе из школе наоружан најважнијим и најглавнијим знањима о богаству, особинама и потребама свог краја и среза.

Разуме се, да у изучавању ближе околине места, већ самом локализацијом наставног градива деца добијају неку количину фактичких знања, која се односе ,„на њихов крај. Али њих треба проширити, груписати и систематисати, да би се на основи њиховој пред дечјим умним погледом истакле главне црте природе, насеља и живота краја у његовој прошлости и садашњици.

Овде, разуме се, има мање могућности за самостално заједничко испитивање. Зато на наставника пада у овом раду активнија улога. У бризи за конкретност и очигледност наставник мора да створи музеј родног краја. Школски музеји месне природе и живота ствараће се поступно према мери спровођења у живот принципа локализације; они ће се развијати и попуњавати сваке године. Осим тога, треба се старати о средствима, О колекцијама и предметима, који су карактеристични за цео крај у целини са јестаственичке, историске и културно-економске стране. Таква наставна средства могу имати и поједине школе. Али како свака школа није у стању да прибави довољан број колекција, онда је нужно прибећи заједничкој сарадњи и размени објеката за школске музеје. Ту треба унети ако не све научне, а оно научно-популарне књиге и чланке; за тим се морају скупити карте, слике, илустрације, фотографски снимци, картограми и дијаграми, модели, препарати и други предмети, који могу бити корисни за упознавање са сревом, крајем, бановином. Реонски · музеји