Učitelj
,
184 ; Учитељ
претстављају заједничко дело свега учитељског колегијума датога реона и попуњавају се заједничким наставничким на-
" порима.
Осим реонског музеја дивно средство. за упознавање 6 родним крајем јест широка организација групних ученичких |
·екскурзија по крају и то: даљних, дужих и систематских. Ра-.
зуме се, да ове екскурзије морају бити у органској вези с општим наставним градивом; оне морају бити уведене у ок-
“ ВИРЕ наставног течаја, смишљење, припремљене | дидактички х
разрађене. Али, пре свега, наставник мора врло добро познавати
крај у коме живи и "ради. То се упознавање изводи · "не само
путовањем, већ и читањем одговарајуће литературе. Путо-
вање би најподесније било извести у групи под руковођењем
специјалиста за геолошку, (ботаничку и ентомолошку итд.
_ страну краја. Нема сумње, да би течајеви за упознавање краја,
руковођени стручњацима одлично послужили.
5) ЈЕДАН НУЖАН УСЛОВ
Обнављање, које за школу треба очекивати од локали-
зације наставног ралићи и изучавање родног краја, може се
постићи само онда када се. испуни низ спољашњих услова. Наравно да се не може остварити принцип локализације,
када наставник мора да обради детаљан наставни програм,
који је донет у центру државе и који је обавезан подједнако
"како за варошке тако и сеоске школе. При таквом нивели-
сању и централистичком егалитирању проглашени принципи локализације градива и познавања краја остају празни звуци. Јер како се може изводити настава у духу „испитивања“ околног света, када је обавезан наставни програм условио и распоред и обим наставног градива. Зато ми нисмо за универ-
· залне, непокретне и обавезне наставне планове и. програме,
који тачно утврђују обим конкретног наставног градива за
школу. По нашем мишљењу, наставни план зависи више од самог наставничког персонала, а програм, одређујући у целој држави минимум школских знања, мора утврдити само круг
· појмова, којима морају бити посвећена школска занимања. На-
ставни планови и програм, који одређују сваки корак настав-