Učitelj

УЧИТЕЉ-ЈАТЕ Ј

РЕРАДОЗК! 1М 2МАМ5ТМЕМЕ 5157Т МОМЕМВАВ 1930 ВЕОДВАО 11 (44) 600. ВЕ. 3

ОРГАН ЈУГОСЛОВЕНСКОГ УЧИТЕЉСКОГ УДРУЖЕЊА УРЕДНИК ВУЈ. ПЕТКОВИЋ

ПЕДАГОШКИ ПОКРЕТ И ШКОЛСКА РЕФОРМА

'Наивност и критицизам

од Јосипа Шкавића

Ми данас више не можемо да верујемо у једну апсолутну и непогрешиву Дидактичну методу попут славнога словенскога педагога Јана Амоса Коменскога. Но нама је та његова вера потпуно разумљива. Тек нешто пре Коменскога појавили су се први гласови о методски уређену поступању у настави (Вибес, Рабле, Монтењ, Бекон, Ратке, Андреа и неки други), па је јасно, да су сви ти људи заједно с Коменским гајили живу наду, да ће се методским путем уклонити из школа све оне настраности, што су дотада у њима владале. Та вера њихова била је толико јака јер су они први покренули ту мисао у културном свету, и кад у њих не би такве вере било, сасвим је сигурно, да уопште не би било ни онога педагошког. покрета, који се зачео у шеснаестоме столећу и који је продужио свој благотворни утицај кроз седамнаесто и осамнаесто столеће, и постао сигуран и широк основ свима савременим педагошким покретима. Сви покретачи једне праве и истинске културне мисли задојени су таквом вером, јер је она основна покретна снага у раду за такве мисли, и јер без. ње уопште не би могао, било какав покрет те врсте, да за-. почне свој рад.

Данас је за нас свака метода наставнога рада људско дело, и ми гледамо на њу исто тако као и на свако друго људско дело, или другим речима, сматрамо га несавршеним, сма-