Učitelj

Соколске вежбе. 205

„У десно размак-ни с'!“ |

На ову команду левокрилни остаје на свом месту а сви остали ситним корацима у десно искорачујући десном ногом у страну, размичу се све дотле док им се руке сасвим не опруже и међусобно врховима прстију не додирују. При овоме ђаци задњих врста долазе у потиљак за оним у пред“ њим. Млађи ђаци најпре се ухвате за руке па се по изреченој команди у десно у страну размичу. Кад су овако заузели потребно растојање у овом правцу, наставник командује:

„Руке — доле!“ на шта ђаци хитро спусте руке доле. Да би се добио размак и фронтом, наставник командуј>.

„на ле-во!“ на коју команду се сви ђаци окрену на леву страну за ", круга (90%), и стану један за другим у потиљак. Потом сле. дује команда: ~

„у лево размак-ни с'!“ 5 на коју команду деснокрилни ред остаје на свом месту, а остали редови ситним корацима у лево размакну се на начин како је напред речено.

Да би наставник прегледније имао ђаке пред собом, он стаје на половини ширине њиховог фронта тако да је од средњака у предњој врсти удаљен за 5—6 корака, па командује: „На месту-вољно!“

На ову команду ђаци се ослободе става „мирно“, искораче мало левом ногом напред и заузму повољан став.

Све ове радње сврше се врло брзо.

Сад наставник каже ученицима: овога часа научћемо један соколски састав. О чему ћемо учити» Ти! Ти!

Пошто је телесна настава показна настава, наставник има лично да изради цео састав, да би ученици имали пред очима целокупну слику покрета заступљених у томе саставу. То су све сложени покрети руку, ногу, трупа, који сукцесивно следе један за другим уз равномерно темпо на бројање, песму или музику. Да се не би наставник замарао бројећи, он може да даје такт дланом о длан, ударом штапа о под. Да би их припремио, да уз музику изводе соколске састане, може давати такт подражавањем гласа-клавира.

Сад наставник равномерно броји 3, +, 1, 2, 3, 42 и ради.

Почиње бројање са 3, 4, зато, да увежба и сам темпо, па на прво „!“ изврши одређени покрет, и потом на исто темпо а на „2“, изради други покрет, или застане („издржи“), па на „3“ изради. Тако на пр., наставник ће лично бројећи, израдити четири пута пред ученицима овај састав: