Učitelj
276 Учитељ
развоју мисли у ученика, и настава језиковна, као и настава уопште, треба да развија подобности ученичке и да служи моралном васпитању. „Речи за мишљење, мисли за срце и за живот.“ -
Четири лица уделују у језиковној настави: граматичар, логичар, васпитач и књижевник. Граматичар нам даје језиковно градиво и његове облике, логичар нас упућује шта треба чинити за култивирање младих углова, васпитач треба увек да има на уму ову велику максиму: човек ради као што воли, а воли као што мисли: према томе он треба да утисне у дечју душу све лепе и велике истине које могу будити и одржавати чиста и племенита чуства (осећања); књижевник изазива ученике да изналазе реченице и фразе, да састављају приче, писма, дијалоге итд. — Јасно се види из тих Жирарових речи да је он ту интелектуалиста и да се у својим основним погледима састаје с Хербартом и с његовом школом, ако иначе и истиче више „образовање срца“ од образовања духа.
Отац Жирар указује на погрешке у матерњој настави, а · нарочито на злоупотребе које се чине у граматици.
„Уобичајене граматике иду једино за тим да се постигне правилност у говору и у писању. М њима се постиже после дугога времена да се избегну извесне погрешке у стилу и у правопису... Та настава постаје пуко памћење, и дете се навикава да изговара гласове за које не везује никакав смисао. За дете је потребна граматика идеја... Наше граматике речи су рана наставе.“
Он открива и даља зла у граматичкој настави.
„Правила су заснована на чињеницима: треба их дакле и у настави везати за чињенице да би деца научила узрок онога што су дотле учила слепим наследовањем... Мало правила, много вежбања. Правила су увек апстрактна, сува, те се стога једва могу свидети ученицима и када их могу разумети. Т реба уопште бити врло штедљив у правилима.“ — Жирар стим речима. осуђује уобичајени дедуктивни метод којим су састављане и још се непрестано састављају граматике а којим је и настава одређена; када се пак полази од чињеница па прелази на правила, пут је обратан, и метод је тај индуктиван.
Затим Отац Жирар даје упуства која је сувремена методика потпуно усвојила: практичка вежбања, непрекидна упо-