Učitelj

Ле пер Жирар 219

-_______--_----_

. децу треба научити да мисле, да би научила да разумеју и да говоре човековим језиком. Ситне појединости нека дођу касније и припадом. Из тога излази да треба разместити граматичка градива која смо спајали и доводили једно до друго. М даље, завести велику штедњу у дефиницијама и у апстрактним поделама које децу одбијају.“

Песталацијоно је опажање (полазити од чињеница), Пестолацијино је водити све на степен дечјега разумевања, Песталоцијино је васпитање духа и срца, али је Жирарово подробно познавање самих наставних предмета, ан је удубљена примена наставних начела на предмете, Жирарово је изналажење погодних техничких средстава за наставу. Одушевљење је за наставу и за васпитање и Песталацијино и Жирарово.

Жирар отворно признаје да је схватио идеју свога властитог метода истом када се изближе упознао с Песталоцијиним методом. Али док је тежиште Жирарова рада било у граматици, Песталоцијоно је било у математици (нарочито у Ивердону). Када је Жирар као владин изасланик приметио Песталоцији како се у његову заводу претерује с математиком, Песталоција му је одговорио да је то стога, што он хоће да његова деца не верују ни у шта, што се не би дало доказати као 2 %Х 2 да је 4. На то му је Жирар рекао: „Када је тако, ја вам не бих. да имам и тридесеторо деце, поверио ниједно, јер вама би било немогућно да му докажете, као 2 Х 2 да је 4, да сам му ја отац и да ја треба њим да управљам. ·

3

И Жирар је, износећи многе новине, стекао доста следбеника, и не само у својој околини, што смо већ напред видели. Стекао их је још и даље и пре но што се повукао од практична рада, и пре но што је написао своја главна дела. Пастор Навил (1784—1846) упознао се с Жираровим практичним радом и применио његове методе с успехом у свом заводу који је подигао у близини Женеве, и у свом педагошком спису о јавном васпитању (Пе | бдаисаноп ририџе, Рал5 1833). Његов се утицај ширио и даље, стварао читаве школе (у Италији „жирардисте“), па и у новије доба осећа се још његов утицај и у наставним плановима.