Učitelj
346 о ; Учитељ
ловања осталих. Под интелегенцијом се обично подразумева „способност за решавање нових проблема, за стварање нових хипотеза и њихово контролисање“ а та се интелегенција налази у основи свих душевних функција“. · Сем тога, интелегенција се јавља у врло различитим и хе-
терогеним, али једнако вредећим, формама. Једна личност, која је. врло интелегентна у извесним стварима, може бити глупа у другим — које не засецају у њен позив. Кад једном механичару, који одлично уме да конструише и депанира један мотор, поставимо апстрактне филозофске проблеме и он их.не буде могао решити, ми не можемо рећи за њега да није интелегентан, јер у своме послу он пуно проблема решава, који захтевају интелегенцију. Тако исто интелегенција зависи од прилика и потреба под којима се извесна личност налази. Кад се, на пример, међу скулњеним личностима у једној сали налази једна личност финога духа, чијој се интелегенцији сви диве, онда је то интелентна личност.. Али. претпоставимо да та сала претставља једну класу пароброда који тоне и чији пасажери нађу спас на једном пустом острву. Коме-ће се сад придати супериоритет у интелегенцији 2 Да ли опет оној личности финога духа Свакако не, већ једној „сасвим другој личности, која буде умела да се извуче из неприлике у коју је запала и која буде пронашла модус за спасавање живота својих сапутника. — Дакле, код интелегенције нема хи
јерархије
| Зато у васпитању морамо ићи не путем „нивелисања“ ва"спитаника, већ путем развијања свих подобности и способности васпитаникових. Како да се то изведе» То је питање које заслужује специјалну студију.
Дечја слобода у настави ·" од Живана Ч. Ћирића
Треба да смо већ начисто са традиционалном школом, са њеним васпитним средствима и последицама; са њеним немилосрдним ударцима по души детињој, том нежном пупољку
који тражи погоднији и поступнији климат да би се правилно развио и био користан пажљивом вртар — духу времена садашњице и будућности.
Зато ћемо проговорити неколико речи о дечјој слободи и дисциплинованости у основној настави, за које нам старији и "конзервативци пребацују да школе са основном наставом у
„духу нових идеја, немају правног поретка т. |. да су у њима деца недисциплинована издвајајући слободу и дисциплинованост као