Učitelj

462 Учитељ

припреми терен за његов рад, а доцније да ради са њиме руку под руку. Веома је потребна организација јединственог школског, социјалног и здравственог рада.

Служба школског лекара мора бити код нас неодложно постављена на сасвим другу основицу. Први његов задатак јесте, да пажљиво испита дечје телесно развиће и здравствено стање пре ступања у школу, у колико то већ није учинио у забавишту. Имаће право и дужност да телесно и душевно неразвијену децу задржи од ступања у шкелу и да се постара о томе (на ниже означени начин), како би се код такве деце појачаном негом отклонили телесни и душевни недостаци.

У неким местима на страни задржавају око 10, такве неразвијене деце, од броја новоуписаних.

Доцније прегледа лекар ученике у правилним "размацима времена и допуњује здравствене податке, који треба да буду као резултати заједничког рада учитеља, лекара и социјалне сестре.

Ради што стручнијег испитивања упућује школски лекар. децу у саветовалишта, амбулаторије и клинике. Према тим опитима распоређује абнормалне ученике по специјалним курсевима (н. пр. курс за лечење телесном вежбом; курс за тепавце итд.) и по специјалним разредима (за децу са недостацима, у помоћне разреде, у разреде за невропатичну децу итд.), или их упућује у лечилишта у колоније.

Довољан број бесплатних зубних амбулаторија, према предлогу унив. проф. Бажанта на Ш конгресу за испитивање деце, чине веома важну страну у лекарској нези школске омладине.

Школском лекару увек помаже бар по једна социјална школска сестра која проучава типичне случајеве у социјалноздравственом погледу и посредује између лекара, школе и ђачких родитеља.

Испитује станове, породичну и васпитну средину дечју, да би према томе могли лекар и школа да уреде све што је потребно. Затим сарађује са Централним социјалним заводом, у коме се усредсређује педагошка, социјална и здравствена евиденција деце. Стара се честим надгледањем да здравствене и васпитне напомене школског лекара и школе буду од стране ђачких родитеља правилно извршене.

Даље има да буде веза између школе и специјалних установа за испитивање и лечење деце. Да припрема за социјални уред списак деце којима је потребна бесплатна храна, одело и друга помоћ. Сем тога треба да буде експонент социјалне заштите школске младежи, чији је задатак да реши проблем ваљане исхране, одевања, и снабдевања сиромашних ученика осталим потребама, као и опште побољшање њихових здравствених услова.