Učitelj

504 ј Учитељ

није и најбрже развија у деце смисао за заједницу, за друштво. И нас одрасле изненађује факат да су ђаци само једног дела београдских основних школа уштедели читав милион динара, и то за цигло десет месеца.

Штедња развија код деце и смисао за хумана дела, ако. се из уштеђених сума или из добивених камата чине извесна доброчинства.

Тек помоћу штедње деца ће стећи прави појам о вредности уопште и тек на тај начин деца ће се навићи да буду чуварна. А та особина потребна је сваком човеку и то колико. ради себе лично толико и ради друштва у коме живи. Јер није узалуд речено: „Ко не чува своје ни туђе неће“. Колико би пак било више поштених људи и пуних каса, а мање самоубица и робијаша, када би поменуту особину поседовао сваки човек, који рукује туђим новцем. Обилан материјал за размишљање у том погледу пружају нам дневни листови.

Разуме се да стална и претерана штедња може и негативно. да утиче на дечју душу. Она може начинити дете „цицијом“, тврдицом, „кирјањом“, нарочито ако је дете и по природи себично и склоно „цицијашењу“ — претераној штедњи. И баш стога треба завести ђачку штедњу, која ће се спроводити под контролом учитељевом. А учитељу се тиме пружа прилика да и у овом правцу утиче на своје васпитанике: да их одвикава од, тврдичења и цицијашлука и да их учи разумној штедњи, која само користи доноси. О томе се мора водити рачуна нарочито. на селу где деца тешко и врло ретко долазе до новаца, а уз то су жељна свега.

Били бисмо и сувише неправични и неосетљиви, ако бисмо игнорисали сваку дечју жељу, сваки прохтев. Лудо је сматрати: да ће се деца навићи на штедњу ако им одузмемо сваку пару, која им до руку дође. То би био метод оног Циганина, који је учио коња гладовању. Деца не могу знати вредност штедње, ако не познају вредност самога новца, а вредност новца упознаће само онда када им се допусти да и сама утроше по коју пару у циљу прибављања извесног задовољства. Глупо је давати детету новаца само зато да га може спустити у шпаркасу. А најбољи начин да деци'огади штедња био би тај. Сваки може појмити да ће шпаркаса изгледати детету као какав баук, која му прогута сваку пару, односно свако задовољство. Није то на-~