Učitelj

Педагошки појам рада 655

ционалној школи, која носи претежно индивидуал-педагошки карактер, више се узима у обзир, те је према томе и од веће практичне важности, индивидуална или субјективна страна рада. У новој школи са претежно социјал-педагошким карактером и духом заједнице обраћа се нарочита пажња, поред субјективне: стране, социјалној страни рада, која је у традиционалној школи већином запостављена. Но за правилну организацију педагошки схваћеног рада потребно је довести у хармонију и синтезу обе ове стране рада _—- индивидуалну или субјективну и СОциИјалну страну рада. Тек у правилној и природној или реалној хармонији и синтези ових двају страна рада добићемо праву форму педагошки вредног рада од стварне вредности и за дете као појединца и за заједницу као вишу вредносну целину, у којој се оно поступно и природно развија да би неосетно и самостално ушло у њу као њен активан и продуктиван члан. Тек правилним обзиром на обе стране можемо провести синтезу рада и живота у васпитни радни живот. Зато ћемо укратко. размотрити обе стране и њихове карактеристике.

Индивидуална или субјективна страна рада односи се на. субјект или извршиоца рада. У новој школи и савременој настави као главни носилац и извршилац или субјект рада појављује се дете односно ученик, а не наставник. Тежиште школскога рада лежи у што већој самосталности и слободној васпитно вредној активности детета, како у проналажењу објеката за рад и средстава за обрађивање, тако и у проналажењу или доношењу потребних решења и њиховом практичном искоришћењу. Наставник има више помоћну организаторску улогу; његова се активност јаче истиче при почетном увођењу и навикавању деце на слободан и самосталан рад. Касније наставник има да интервенише само у нужним случајевима ради стварања повољних услова за самосталан рад деце или ради отклањања евентуалних запрека које коче развој слободне дечје. активности, Наставник има више улогу организатора слободног И природног дечјег развоја и самосталног стварања; он води дете у његовом нормалном природном развоју и помаже му да се слободним радом оспособи и васпита за самосталан рад.

Са чисто индивидуал-педагошког становишта посматрано, рад се може схватити као индивидуална дечја психофизичка. активност, која је стављена у службу развијања и формирања.