Učitelj
654 Учитељ
Према томе суштина рада у педагошком смислу или дечје активности од васпитне вредности састоји се баш у тој правилној хармонији и допуни физичке и психичке активности, у ЊИховој уској природној вези, чиме се постиже максимално образовно-васпитно повратно дејство на развој и усавршавање детета као субјекта рада. Овде долазе у обзир првенствено све свесне и вољне индивидуалне и колективне дечје активности, које, иако се принципијелно изводе слободно и самостално, ипак подлеже педагошкој организацији рада. Друге психичке и физичке активности и функције, које се одигравају више несвесно, механички и без наше воље, не могу се уврстити у активности од педагошке вредности, ако пре тога нису биле у основи својој свесне и вољне радње. Но ако су од веће биолошке важности и ако утичу на правилно извођење осталих васпитно вредних дечјих активности, онда морамо и њих узети у обзир, па их на подесан начин регулисати, организовати или култивисати и искористити у васпитне сврхе. Такав је случај са разним дечјим нагонима а нарочито са нагоном за кретање и активношћу уопште.
Рад у педагошком смислу разликује се не само од обичног економски продуктивног рада, већ и од чисто научног, уметничког или ма ког другог професионалног рада одраслих. Ипак и васпитни дечји рад у школи треба поступно да добија поједине ознаке и елементе вредносног обичнога рада, јер мора припремати децу поступно и за такав рад касније у професионалној и социјалној заједници. Према томе, да би педагошки схваћен рад развио своју пуну образовну и васпитну моћ, треба да садржи у природној или органској вези не само фи- . зичку и психичку компоненту „рада, већ да постепено прими и све ознаке и елементе озбиљнога пли правога рада, његове форме, као и све оне вредности које му дају васпитну важност у индивидуалном и социјалном погледу. Тек са овим успећемо да и дечји рад постепено вежемо са реалним | животом и да га пргтворимо у васпитни радни ЖИВОТ.
Индивидуална и социјална страна и вредност рада у педагошком смислу
Педагошки схваћен рад дечји у школи може се посма-_
трати и организовати чисто или претежно са индивидуал-пе-
дагошког или социјал-педагошког становишта. За рад у тради-