Učitelj

658 Учитељ

и на сам процес доживљавања у школи и ван ње, јер се помоћу доживљаја најлакше и најуспешније може да активизира целокупна личност детета.

Из ових разлога треба, кадгод је то подесно и могуће, при. извођењу наставе у школи полазити од подесних индивиду“ алних или колективних дечјих доживљаја, узети их за основ и полазну тачку у раду им, по могућству, искористити их до крајњих граница као објекте или садржаје самога дечјега рада, дер од њих педагошки вреднијег наставног градива тешко је наћи. Принцип доживљаја и доживљавања треба примевити у целокупној настави. Ако не можемо увек наћи подесан доживљај за полазну тачку и објект индивидуалног и колективног дечјег рада, онда се треба постарати за такву организацију наставног рада, да удубљивањем и уживљавањем у сам рад деца. доживљују сам процес рада, те да на тај начин сам процес рада за њих постане један радни доживља ј. Исто тако треба се тру- . дити да у подесним случа, јевима и сам свршетак и резултат дечјег рада постане за њих један вредан доживљај.

Изазивање педагошки вредних дечјих доживљаја можемо имати код свих школских и ваншколских приређивања, која се изводе уз педагошки организовано активно учешће: школске деце. Прилике за ово дечје доживљавање имамо У свакој школи код припремања и извођења какве свечаности, прославе, славе, изложбе радова, концерта, гимнастичког или позоришног претстављања, шетње, краћег или дужег излета и путовања, и друго. При припремању и извођењу свега овога деца треба да покажу своју иницијативу и самосталну слободну стваралачку активност, како би активно учествовала према својим способностима и додељеним улогама и тиме сам процес рада лично и потпуно доживљавала, а резултат рада или завршетак приређивања и извођења постао за њих један трајан доживљај од пуне образовне и васпитне вредности. У овом циљу можемо користити и раније вредне дечје доживљаје при извођењу појединих издвојених, појединачних и ситнијих радова у настави, какав случај имамо код многих методских јединица у настави традиционалне школе. Такве примере имамо код слободних писмених састава, давањем подесних или одговарајућих тема које могу изазвати код деце разне интересантне и вредне раније доживљаје и тиме их приво-