Učitelj
666 Учитељ
шло. Зато, услед дужих и краћих пречица, равнијег или уз„дигнутог земљишта, преко кога стазе појединаца воде, различита је и брзина кретања код разних индивидуа, а услед различитих урођених диспозиција различити су и културни предели на којима се појединци задржавају и целог живота делају. -
Стога, захтевати да сви ученици, који се случајно налазе у истом разреду, подједнако и једним истим темпом напредују у свима наставним предметима значи тражити нешто неприродно, значи ићи против природе а то је у васпитању немогуће, јер је још филозоф Бекон рекао: „Природом се управља покоравајући јој се." И збиља, дечјој се природи морамо покоравати ако желимо да резултати васпитања буду онакви какви желимо: то је сопа о зте диа поп.
Па у чему треба да се састоји то покоравање дечјој природи» Једино и само у допуштању деци потпуне слободе. "Сваком се ученику треба допустити слобода, да према својој индивидуалности стиче једно поједно сазнање из природног и социјалног живота, да се на начин својствен само њему вежба и усавршава у разним вештинама, јер ће само у потпуној слободи он бити у стању да до максимума развије своје природне способности.
У наставном раду разликујемо двојаку слободу: 1 сло"бода учења или слобода у поступању при стицању и усвајању нових знања и 2 слобода времена или слобода момента. Под слободом учења подразумевамо ону слободу, коју треба допустити сваком ученику како би он сасвим самостално и ин- | дивидуално напредовао у настави. То потиче из уверења да, само оно, што је ученик сам пронашао, до чега је сопственим размишљањем и сопственим силама дошао, остаје трајно у њему. Био то физички или хемијски закон, било то граматичко или рачунско правило трајно остаје у детету, постаје тако рећи део његовог бића само у том случају, ако је оно до њега дошло личним својим радом, ако га је преживело, ако је осетило оно пријатно олакшање душе које наступа увек после решења сваког проблема. У школи где је слобода допуштена сваки ученик корача својим кораком, док данашња разредна настава претставља за једне вожњу железницом или жолима за време које им је немогуће да се задрже и детаљ-