Učitelj

670 Учитељ

рада одређује свако дете појединачно за себе. — Као што се види, на први поглед изгледа да је ова метода потпуно решила проблем индивидуализирања наставе. Али кад се узме у обзир да се по овој методи може радити само у нарочито удешеним учионицама и што је најглавније само са тачно утврђеним и прецизираним наставним средствима, онда постаје јасно да је ми, са садањим школским приликама, не можемо још усвојити. Уз то иако су наставна средства различита, ипак су она вештачка а избор доста а и узак, чиме се донекле ограничује дечја слобода.

Пана Ова је метода позната под именом лабораторијски метод. Основала је америчка учитељица Елена Пархурст. То је чиста метода индивидуалног рада и оснива се на принципу слободног и самосталног појединачног рада. Разредни рад у школама, које раде по овој методи, уопште не постоји. Стога им се и организација битно разликује. Уместо учионица постоје собе за рад (лабораторије) а на место разредног учитеља стручни наставници у свакој соби. Градиво се дели на године па онда на месечне и недељне програме или планове. За сваки се предмет утврђује минимални, средњи и максимални програм. Установљене. су радне табеле: за ученика, за предметног наставника и за управитеља. Помоћу тих табела контролише се ток и успех рада. Градиво у виду недељних или месечних програма савлађује сваки ученик засебно, али има и заједничких часова за предмете, који се не могу појединачно радити као што су на пр. певање, гимнастика итд. — Овакво индивидуализирање наставе истина развија саморадњу и самосталност, али с обзиром на то што захтева корениту школску реформу и велике материјалне издатке, на наше. се прилике тешко може применити. Осим тога Далтон-план се, у потпуности, може увести само по средњим школама и у више разреде народне школе; за основне школе није, јер су тамо деца још толико слаба (духовно), да нису у стању самостално савладати читаве недељне и месечне програме.

Винетка техника. То је школски систем који се развија у месту Млппефка близу Чикага. Има врло велике сличности са Далтон-планом. „Разредних часова за основне или главне предмете нема, свако дете ради самостално и индивидуално за себе према своме ритму и импулсу“. Од Далтон-плана разликује се само тиме што се поред индивидуалног рада тежи и развијању