Učitelj

Индивидуализирање наставе 671

слободног колективног рада и социјалне активности. Сем тога, успех ђака оцењује се тестовима а не табелама. Бертова подела ученика. Кирил Берт у свом делу: Тће 01зршнол апа Кејанорз о: Едисанопај М. А. 1917. Гопдоп разрађује питање ошште обдарености и специјалних способности: код ученика с чисто педагошке и практичне тачке гледишта, па између осталих он предлаже и ове упуте за индивидуализирање наставе: 1 Код распоређивања ђака по одељењима водити рачуна не само о општој обдарености, већ и о специјалним способностима, при чему би идеална подела била у том случају, ако би се деца распоредила у разреде за сваку групу наставних предмета посебно на пр. за рачун један разред, за природне науке други, за ручни рад трећи итд.; 2 Неопходно је и потребно водити рачуна о томе да се нормално и способно дете не задржава. у нижем разреду по свима предметима само зато, што не успева. у једном специјалном, — или зато, што његов узраст не одго· вара вишем разреду. — Из техничких разлога овакву поделу је врло тешко, скоро немогуће, данас извести.

Ведра школа Марије Бошети-Алберти. У месташцу Агну, у италијанском делу романске Швајцарске, талентована васпитачица-Алберти створила је школу којој се свако диви и коју, скоро, свакодневно посећују напредни васпитачи из целог света. Принцип слободе, принцип поштовања дечјег индивидуалитета и принцип самоваспитања детета заступљени су до максимума у овој школи. Нарочито је заступљена слобода. Васпитна слобода. апсолутно влада у овој школи, у којој деца самостално и индивидуално раде на своме моралном и интелектуалном усавршавању. Слобода учења допушта сваком детету да својим темпом и ритмом и на свој сопствени начин савлађује наставне тешкоће, а. слобода времена му дозвољава да извесног момента ради само. оно према чему је спонтано привучен. Индивидуалним способностима омогућен је правилан и потпун развој. У том погледу ово. је идеална школа. Ипак морамо имати на уму да г-ђа Бошети ради увек са 18—20 деце и да свако повећање у броју ђака може смањити ефекат рада у овој школи.

Метода листића. Мако су сви, горе побројани, покушаји за. индивидуализирање наставе са педагошке тачке гледишта умесни, лепи и оправдани, иако скоро сви задовољавају основне захтеве савремене психопедагогије у погледу развијања индивиду—