Učitelj

Индивидуализирање наставе | 669

тичке природе, чије реализовање зависи не само од основног, полазног, психопедагошког гледишта, већ и од многих других околности које су такође од великог утицаја, то су до сад учињени многи покушаји за индивидуализирање наставе, који се међу собом више или мање разликују. Ми ћемо споменути најважније, а на крају ћемо описати методу, која нам изгледа да је за наше прилике најпогоднија.

Манхајски школски систем. То је најстарији покушај А. Сикингера за организовање школског система на индивидуал —_педагошком и диференцијал - психолошком становишту. Циљ му је да сваки одрасли дође на своје место. Због тога треба да дође и свако дете у праву школу, која ће одговарати његовим индивидуалним разликама и потребама и тиме помагати правилан и потпун развој његових склоности и способности. У том циљу Сикингер је основао ове паралелне разреде: 1 главни разреди са 8 ступњева, за децу са нормалним радним способностима; 2 разреди за потпомагање са 6 или 7 ступњева за децу, која при нормалном школском раду слабије напредују; 3 помоћни разреди са 4 ступња за абнормалну децу која апсолутно нису за редовну наставу. За нарочито обдарену децу основани су посебни разреди. Основани су тако исто и помоћни разреди за наглуву али нормалну децу као и дечји вртови за одраслу али за наставу још неспособну децу. — Одмах се види да је овај систем решио питање скоро само са организацијске тачке гледишта и да је применљив само по великоварошким школама. Поред тога главна је методскодидактичка реформа која се само. организацијом не може постићи.

Монтесоријева метода. Метода М. Монтесори може се узети као најстарији покушај за индивидуализирање наставе и за увођење самоваспитања као наставни и васпитни принцип. Основни став ове методе почива на гледишту да у детету постоје два урођена нагона: нагон за сазнањем и нагон за активношћу, који се истовремено појављује као нагон за саморазвијање. Решење · васпитног проблема лежи у стварању повољне средине и пружању подесних средстава за саморазвијање и самоваспитање детета. Принцип слободе и самообразовања детета главна је карактеристика ове методе. У школама М. Монтесори главни је облик рада самосталан индивидуалан рад. Темпо, ритам и ток