Učitelj

642 Учитељ

После светског рата, прилике су се и у томе коначно измениле. Живот је показао погрешност и недовољност старих. метода за одржавање мира. Из руку узаног круга дипломата, питање је ушло у сферу највеће популарности и пренето на. многе чиниоце, на чију сарадњу на миру до јуче нико није рачунао. Један од тих фактора врло важних постаје и васпитање, коме Друштво народа посвећује нарочиту пажњу у припреми пацифистичке будућности света.

Да би интересовање Друштва народа имало озбиљнији карактер, ушло се и у акцију на томе пољу, и стварају се нарочити органи који ће да је потпомажу. Тако је при Друштву народа образован Подкомитет педагога експерата за упознавање омладине циљевима Друштва народа. (бон5-Сотање: фехрема ропт Гепзејрпеглел а Ја. јешпезве Дез бише де Ја зосјеђе Чез Мабола). Подкомитет издаје и свој орган: „Педагошку збирку“, (Кеспе рбдасовупе) у коме се износе врло интересантни педагошки чланци и извештај о раду и успеху у постављеној сврси.

__У уводном чланку овога часописа за јануар ове године каже се „да омладину треба упознати са интернационалним правима и дужностима, јер је то једина база трајнога мира“.

Овакво схватање важно је већ по томе, што се самоме: васпитању проширује круг делатности, и што школа улази у акцију за један деликатан социјални задатак, узимајући на себе у извесној мери и одговорност за крајње резултате те акције. А пут ка успеху у томе послу не води преко вербалног моралисања, него треба један стварнији и организованији рад. Није више довољно да школа ради за мир, говорећи да су сви људи браћа, јер су Божја деца и треба да живе у миру, него омладину треба темељно упознати са свима силама рата и свима силама мира у данашњем друштву, упознати је такође: са међународним односима и омогућити да у њиховоме сплету зна да оцени, где престаје право једних и где настаје: право других; треба ту оцењивачку снагу дићи на један виши ниво објективности и у томе знаку оспособити је за заједнички. живот, споразум и сарадњу, из којих особина под свима околностима резултира пре мир него рат.

У јануарској свесци „Педагошке збирке“, у циљу, да се тај нови моменат у васпитању боље разјасни и оправда, изашло