Učitelj

696 Учитељ

Јединствена школа као социјална установа и у њој остварена жива заједница јесу основна обележја овог покрета. Од свих ових главних великих покрета у данашњу нову народну школу ушло је оно што је најбоље и најважније.

3 Данашња нова школа

· Нова данашња школа има сасвим други положај у народној целини, него школа из 1890 год. Она је данас иста за све друштвене класе. Ми смо се за овакву школу морали 6орити, ви Југословени имали сте је одмах од првих почетака! Сад и код нас није више народна школа онако изолована од. средње школе, као што је пре било. И спрема за наставнике народних и средњих школа иста је све до универзитета. Тек на универзитету деле се будући учитељи народних школа од студената који се спремају за наставнике средњих школа.

Циљ нове школе је развијање свих човечијих снага самосталним радом. Учитељ није везан за неку одређену методу, него ужива слободу. Његов рад је препуштен његовој педагошкој савести. Казна, нарочито телесна, није више свакодневно средство, већ врло изнимно. Рад је заједнички. Учитељ. је само члан разредне заједнице. Родитељи се позивају на састанке, на којима се заједно с учитељем договарају о бољем начину васпитања њихове деце. Многе школе већ имају своје самосталне „сеоске домове“ у којима ученици проводе лето. Место старог инспектора сад је дошао школски саветник, којем је дужност да стварно буде саветник учитељу.

Потребно је истаћи, да ове мисли о новој школи нису само немачке мисли, оне су светске. Данас нема немачког васпитног покрета или енглеског или америчког. Постоји само светски васпитни покрет. Али то не значи да ви ове мисли једноставно примените у вашим школама. Што је за једне није за друге. Сваки народ према својим приликама тражи своја средства у васпитању за остварење општих педагошких начела.

П Шмит, школски саветник. из Протау-а

Завичајна и културна настава

У питању завичајне и културне наставе имамо два градива, али не и два начина рада. У ствари овде се ради о јед-. ном кругу чије се градиво поклапа, завичајна настава је основа, а више ње је културна настава. По уверењу предавача ово двоје: се не може раздвојити. Завичајна настава је полазна тачка, а циљ је култура, што се остварава у току осам година народне школе. Оваква настава (завичајна и културна заједно) није предмет већ основни принцип наставе. — Дете се мора оспосо-. бити да само прима градиво и да даље само ради на унапре-